Udland

De 10 mest populære oversøiske universiteter

UDREJSE - Vancouver, Sydney eller NYC? Sidste år søgte 761 studerende fra Københavns Universitet om et udvekslingsophold uden for Europa, og der er rift om pladserne på de populære universiteter. Her er de 10 mest søgte.

1. University of California, USA

158 ansøgere, 35 pladser
233.000 studerende har deres gang på University of California, der tæller 60 nobelprisvindere blandt de ansatte, og er den absolutte favorit blandt de oversøiske universiteter. Universitetets afdeling Berkeley blev i 2014 udnævnt til verdens fjerde bedste universitet. Et års studier på bachelorniveau koster her 38.000 dollars, eller godt 220.000 danske kroner, for internationale studerende, der ikke optages gennem en samarbejdsaftale. Uanset hvilken af universitetets campusser, man havner på, er der palmegaranti og en overflod af strand, pool og solskin. »Det kan mærkes, at det er et dyrt universitet at gå på,« skriver en jurastuderende fra KU om sit ophold i San Diego i sin erfaringsrapport til KU.

2. University of Wisconsin, Madison, USA

81 ansøgere, 12 pladser
Det er især universitetets faglige niveau og imponerende biblioteker, der tiltrækker de danske studerende. »Jeg fandt flere bøger om færøsk historie – noget jeg bestemt ikke havde regnet med,« skriver en engelskstuderende.

3. University of Melbourne, Victoria, Australien

81 ansøgere, 12 pladser
De mange studenterklubber på campus er en positiv overraskelse for studerende, der tager på udveksling i Melbourne. »Jeg var selv medlem af Surfklubben og Den Skandinaviske Klub (som eneste skandinav!),« skriver en biologistuderende og tilføjer, at et klubmedlemskab til 15 kroner sikrer dig gratis toast med pølse til frokost.

4. University of Queensland, Brisbane, Australien

81 ansøgere, 20 pladser
Flere af UQ’s programmer er designet specielt med henblik på at uddanne og forberede de studerende til arbejdsmarkedet. Der er fokus på at forbedre de studerendes forsknings-, kommunikations- og lederegenskaber. Brisbane er en kystby, hvor vandski og dykning er en del universitetets fritidstilbud, og det er ikke en skolebus, men en færge, der transporterer de studerende til campus ned ad Brisbane River.

5. University of British Columbia, Vancouver, Canada

79 ansøgere, 10 pladser i 2012-13
Undervisningsprogrammet er stramt tilrettelagt, og mid-term eksamener er en ekstra, uvant byrde. Til gengæld er der studenterdrevet cykelværksted på campus, skisportssteder inden for rækkevidde og en cool canadisk-attitude i studiemiljøet.

6. Boston University, USA

57 ansøgere, 10 pladser
»En særling i USA,« kalder en litteraturvidenskabsstuderende Boston og begrunder det med byens europæiske feel. Undervisningsformen er dog kerneamerikansk, og som på flere amerikanske universiteter gives der en slags årskarakterer. Det afspejler sig i en høj studenteraktivitet i undervisningen.

7. New York University, USA

54 ansøgere, 2 pladser
Kun to KU-studerende får mulighed for at tage til forelæsning i Downtown Manhattan. Foruden beliggenheden er det de engagerede undervisere, de studerende kommer efter. Professorerne opfordrer alle til at droppe forbi deres kontorer i løbet af dagen og deler hjertens gerne ud af deres faglige ekspertise.

8. McGill University, Montreal, Canada

52 ansøgere, 10 pladser i 2012-13
»Selv om mange af de studerende er lidt yngre end det man er vant til, så er de studerende generelt mere ihærdige, flittige og ambitiøse end gennemsnittet nok er på KU,« skriver en statskundskaber om universitetet med tilnavnet ’det canadiske Harvard’.

9. Arizona State University, USA

44 ansøgere, 6 pladser
Ørkenstats-universitetet er ærkeamerikansk, og undervisningen er mærket af de amerikanske professorers engagement – og brug af ugentlige quizzer og fraværsregistreringer til at bedømme karakterer. »I øvrigt er vejret helt fantastisk og lidt af en oplevelse i sig selv, hvis man ikke har noget imod hård varme,« oplyser en KU-sociologistuderende.

10. University of Sydney, Australien

44 ansøgere, 10 pladser
Universitetets hovedbygning er opført i gotisk stil og minder mest af alt om Hogwarts. Alle internationale studerende indbydes til et fælles velkomstarrangement i den Harry Potter-lignende velkomsthal, skriver en idrætsstuderende, og en psykologistuderende tilføjer, at universitetet faktisk har sit eget Quidditch-hold.

Tallene er fra studieåret 2014-15, og de studerendes egne beskrivelser af udvekslingsophold kan findes på KUnet under ’erfaringsrapporter’. Ansøgningsfristen for udlandsudhold uden for EU og Norden i studieåret 2015-16 er den 25. oktober 2014 klokken 23:59.

sofie.hansen@adm.ku.dk