Uddannelse

Weekendeksamen er et problem, men svært at undgå

EKSAMEN - Er det fair at komme til eksamen lørdag og søndag? Formand for Studenterrådet mener, at det er respektløst over for de studerende. Prodekan for uddannelse på SUND mener, at fakultetet gør, hvad de kan for at undgå weekendeksamener.

Har du prøvet at være til eksamen lørdag eftermiddag eller søndag aften?

I et debatindlæg på Uniavisen skrev Morten Jørgensen, formand for Medicinerrådet og næstformand i Studienævnet for Medicin, at det er urimeligt, at de studerende kan risikere at komme til eksamen i weekenden.

»Er det fair at bede studerende gå til eksamen en uge efter semesteret burde være slut? Kan man som studerende være lige så fokuseret søndag aften klokken 21.00 som tirsdag morgen klokken 9.00? Mit svar er uden tvivl nej,« skriver han.

Morten Jørgensen skriver i debatindlægget, at løsningen er flere eksamenslokaler til de studerende.

Formand for Studenterrådet deler kritik

Formand for Studenterrådet Malou Astrup deler Morten Jørgensens kritik af de alternative eksamenstider. Hun mener, at det er urimeligt at sende de studerende til eksamen i weekenden.

»Det er ikke rimeligt. Jeg kan forstå, at KU lider under nogle lokaleudfordringer, men det er mangel på respekt for de studerendes fritid at lægge eksaminerne i weekenderne. De bliver nødt til at aflyse mærkedage, familiefødselsdage, bryllupper og andre vigtige begivenheder for at tage til eksamen. Det er problematisk, hvis det fortsætter sådan,« siger Malou Astrup.

»Jeg kan forstå, at KU lider under nogle lokaleudfordringer, men det er mangel på respekt for de studerendes fritid at lægge eksaminerne i weekenderne« – Formand for Studenterrådet Malou Astrup

»De kunne prøve at tænke over at udnytte lokalerne bedre, så man kan undgå eksaminer i weekenderne. Vi studerende er i forvejen enormt stressede, og KU har et ansvar for at nedbringe det stressniveau mest muligt – også i planlægning af eksamener,« siger hun.

Prodekan: For lidt plads på Peter Bangs Vej

Det er de skriftlige eksamener på Peter Bangs Vej, der risikerer at falde på weekenddage og på hverdagsaftener. Ifølge prodekan for uddannelse ved Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet Hans Henrik Saxild skyldes dette, at bygningerne skal lægge hus til flere og flere eksaminer.

»Vi forsøger så vidt muligt at undgå at afvikle eksamener efter kl. 17 og i weekenden. Problemet skyldes primært, at vi på SUND i de sidste år har set en stigning i det samlede antal af eksamener, der skal afvikles på Peter Bangs Vej. Vi forsøger at holde eksamener, der afvikles uden for normal undervisningstid, på et absolut minimum, idet vi forsøger at udnytte kapaciteten på Peter Bangs Vej så effektivt som muligt,« siger Hans Henrik Saxild.

Eksamenskoordinator på Peter Bangs Vej Flemming Carlsen bekræfter, at pladsen er udnyttet til fulde.

»Vi har fyldt huset, der er ikke flere pladser. Sidste år inddrog vi en ny etage, det gav 100 ekstra pladser, så nu har vi 500 pladser,« siger Flemming Carlsen.

SUND vil ikke investere i flere eksamenspladser

Det er manglen på pladser i lokalerne på Peter Bangs Vej, der er årsagen til problemet. Men SUND er ikke interesseret i at investere i flere eksamenspladser.

»Pt. er der ikke fra SUND’s side afsat midler til at etablere flere pladser på Peter Bangs Vej. Desuden er SUND, SAMF og JUR ved at overdrage administration og drift af hele Peter Bangs Vej og de PC baserede eksamener til KU, så det overordnede ansvar for kapaciteten for fremtiden ligger centralt,« siger prodekan Hans Henrik Saxild.

Ifølge prodekanen forsøger instituttet at lægge eksamensplanerne ud i god tid for at imødekomme de studerende.

»Af hensyn til studerendes planlægning bliver eksamensplanerne offentliggjort i god tid inden undervisningen starter,« siger han.

Større risiko for afteneksamen

Det er dog de færreste medicinstuderende, som må droppe mormors guldbryllup for at tage til eksamen i weekenden. Ifølge tal fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet blev under 5 procent af eksaminerne afholdt i weekenden sidste forår, mens 4 procent af vintereksaminerne i semesteret 2015/2016 lå i weekenden.

Antallet af eksamener afholdt på Det Sundhedsvidenskalbelige Fakultet.

Risikoen for at komme til eksamen om aftenen efter klokken fem er dog langt højere. Tallene viser, at der er sket en stigning i både antallet af eksaminer i weekenden og eksaminer efter kl. 17 siden år 2012. Dette skyldes, at flere studier nu afholder skriftlige eksaminer på Peter Bangs Vej.

Tallene stammer fra Prodekan Hans Henrik Saxilds svar til en klage fra Morten Jørgensens. Klagen handler om samme problematik som debatindlægget i Universitetsavisen. Tallene bliver offentliggjort på mandag i bladet MOK, Mediciner organisationernes kommunikationsorgan.

Uni-avis@adm.ku.dk