Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Vil mere praktik ikke give mindre undervisning?

Q&A - Spørgerunde på Kvinderegensen, der har uddannelsesministeren til middag.

Kristoffer Hilligsøe, kandidatstuderende, Jordbrugsøkonomi:

Når meritgivende praktikker fremover kommer til at fylde mere i en uddannelse, vil det så ikke betyde, at vi kommer til at have færre ECTS-point, som vi kan bruge på at tage undervisningsfag i løbet af vores uddannelser?

Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen svarer:

»Praktikforløb og undervisning er ikke modsætninger, men derimod begge afgørende byggeklodser, der klæder de studerende på til det arbejdsmarked, der venter. Praktik giver vigtig erhvervserfaring, som man ikke kan læse sig til. Ud over at skabe et netværk i erhvervslivet kan et praktikforløb også være en vigtig bro og overgang til et fremtidigt job. De bedste praktikforløb er, når de er en integreret del af uddannelsen, kobler teori og praksis og derfor giver ECTS-point. Det forudsætter dog, at man kan reflektere og koble erfaringer fra praktikforløbet til det teoretiske fundament i uddannelsen. Her et det vigtigt at skelne mellem et praktikforløb, der er relevant for studiet og et studiejob, der måske alene har til formål at supplere SU’en.«

SE NÆSTE SPØRGSMÅL: Hvordan skal vi kunne undvære vores gode studiejob?

Seneste