Uv-armbåndet advarer dig, inden du bliver forbrændt

INNOVATION - Fire studerende på Kommunikation og IT har lavet et armbånd, der gør det muligt at aflæse graden af solens farlige uv-stråling.

Vil du gerne kende niveauet for den uv-stråling, som din hud modtager i løbet af en varm sommerdag på stranden?

Den kan du aflæse med uv-armbåndet, der er udviklet af fire studerende fra Kommunikation og IT på Københavns Universitet (KU), og som kommunikerer med en app på din mobiltelefon.

Kan donere kræftdata

Og trykker du på knappen ‘Donate data’ i appen, sender du uv-målingerne til en database hos for eksempel Kræftens Bekæmpelse til brug for deres forskning i sammenhæng mellem hudkræft og solbadning.

De fire studerende fik inspiration til at udvikle deres uv-armbånd under en samtale med en medarbejder hos Kræftens Bekæmpelse efter, de havde fået stillet opgaven ’lav lige nøjagtig det, I har lyst til’ som et designprojekt på deres studie på KU.

Kristian Thøgersen (27), Thomas Lauridsen (23), Kristian Lundager (24) og Christian Gabriel (24) valgte at lave deres projekt inden for såkaldt wearable teknologi – bærbar teknologi.

Deres uddannelse gør dem hverken til eksperter i app-programmering eller i it-teknologi generelt. De lærer til gengæld at designe it til mennesker, og så de har fået en ingeniør, en investor, en forretningsudvikler og en designer med i projektet.

»Vores uddannelse er et bredt studie, og vi har ikke selv udviklet programmerne til uv-armbåndet. Det har ingeniøren og hans softwareudvikler stået for. Vi har udviklet layoutet og wireframes (anvisninger på layout til softwareprogrammerne) og lavet beskrivelserne af, hvordan alting skal interagere med hinanden,« siger Kristian Thøgersen.

Indlagt designpsykologi

De fire ser armbåndet som det første skridt på vejen til at øge brugernes opmærksomhed omkring den farlige uv-stråling, så brugerne ikke glemmer det i løbet af dagen.

»Uv-armbåndet skal gøre dig bevidst om, hvor meget sol du får, inden du ligger i din seng om aftenen, og din hud svider, fordi du er blevet forbrændt,« siger Kristian Thøgersen.

»Det er noget af det, vi har lært på vores studie: Hvordan laver man en app, der indeholder de allerbedste helbredsændrende interventioner. Det var også det, vi alle fire skrev en bachelor om i foråret,« siger Christian Gabriel.

Kickstarter salget i september

I det lille uv-armbånd har de fire studerende lagt hele deres evne til at indbygge hardcore designpsykologi i et innovativt projekt og til at kunne argumentere både teoretisk og akademisk for hver enkelt detalje i det, foruden at vide alt om hvordan det hele skal arbejde sammen.

»Det var i høj grad også derfor, at en ingeniør ville arbejde sammen med os, fordi vi kan bringe designet bag projektet op på et andet niveau, end ingeniøren selv kan,« siger Christian Gabriel.

Holdet bag armbåndet stiftede firmaet Raymio i januar og skal forsøge at sælge 1.000 armbånd for 250 kroner per styk i august og september.

Lykkes det, har Raymio en god chance for at få en investor tilknyttet og udvikle sig. Lykkes det ikke, er det ikke sikkert, projektet med uv-armbåndet kan fortsætte.

HOLDET FRA KU – Fra venstre mod højre er det Thomas Lauridsen, kristian Thøgersen, Kristian Lundager og Christian gabriel.

anfj@adm.ku.dk