Udvekslingsstuderende skal ikke frygte et Brexit - foreløbig

UDVEKSLING – Ingen ved lige nu, hvad der skal ske for udvekslingsstuderende i Storbritannien efter et Brexit, og der kan gå lang tid, før eventuelle konsekvenser kan vise sig. På den korte bane er der ingen grund til at bekymre sig, siger KU.

Udvekslingsstuderende skal ikke bekymre sig om et Brexit, hvis de skal afsted fra Københavns Universitet (KU) til et universitet i Storbritannien for at studere på en udvekslingsaftale.

»Alle de regler og aftaler, vi har nu, gælder selvfølgelig, indtil briterne kommer ud af EU, og det kommer til at tage tid. Når – og hvis – der kommer nye regler på uddannelsesområder, så forholder vi os til dem til den tid,« siger Trine Sand, områdeleder for International Uddannelse og SU ved KU.

Cirka 130 KU-studerende tager udvekslingsophold på britiske universiteter hvert år. Langt de fleste er støttet af Erasmus Plus-ordningen, der er et udvekslings- og stipendieprogram via EU.

Alle aftaler fortsætter som hidtil

Der vil gå en rum tid, før konsekvenserne af et eventuelt Brexit vil vise sig på udvekslingsprogrammet, og det er i første omgang positivt, mener Trine Sand.

»Mit budskab til de studerende er, at de ikke skal bekymre sig på den korte bane,« siger hun.

På længere sigt – længere end to år – kender ingen endnu konsekvenserne af et Brexit, selv om KU ifølge Trine Sand er i tæt kontakt med Uddannelsesstyrelsen, der selv er i tæt kontakt med EU-kommissionen.

Muligheder for at aftale uden for EU

Når – eller hvis – der kommer en Brexit, er det heller ikke sikkert, den vil få de store konsekvenser for de udvekslingsstuderende, der vil til Storbritannien for at læse på et universitet.

»Jeg ved for eksempel ikke, om Storbritannien vil forsøge at forhandle sig frem til lignende aftaler som Schweiz og Norge allerede har om, hvordan man kan være med i Erasmus Plus-programmet, selvom man ikke er medlem af EU,« siger Trine Sand.

Desuden skal den engelske regering først sende et ‘skilsmissebrev’ til EU, og derefter har parterne to år til at indgå en rammeaftale.

anfj@adm.ku.dk