Uddannelse

Tre KU-uddannelser på top-10 over flest afslag

OPTAGELSE 2014 – Medicin, Psykologi og Jura er blandt uddannelserne, der afviser flest ansøgere.

Hvis du leder efter en uddannelse med sikkerhed for at blive optaget, skal du holde dig fra at søge ind på Medicin, Psykologi og Jura på Københavns Universitet (KU).

Det viser de netop offentliggjorte optagelsestal fra Den Koordinerede Tilmelding.

DR har lavet en top-10-liste over uddannelser, hvor flest unge har fået afslag på at komme ind. Medicin på KU topper listen, Psykologi på KU følger som nummer to, og på en ottendeplads finder man Jura på KU.

Medicin topper

1.528 unge havde søgt om at komme ind på Medicin på KU som deres førsteprioritet. Kun 551 fik en plads, 40 måtte tage til takke med en standby-plads, og hele 937 fik et afslag. Kravet lyder på et karaktergennemsnit på 11,2 for at komme ind via kvote 1.

785 fik afslag på Psykologi, 457 på Jura.

Ulla Wewer, dekan på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på KU, forklarer til DR, at det er Medicins popularitet blandt de unge kombineret med, at antallet af studiepladser på studiet er fastlagt på forhånd af Uddannelses- og Forskningsministeriet, der gør, at mange får et afslag.

Hun skønner, at der er behov for flere læger i fremtiden og håber derfor, at KU til næste år kan øge optaget. Men den beslutning træffes i ministeriet og ikke på KU.

Vanskeligt på at komme ind på psykolgi

Medicin, Psykologi og Jura topper altså listen over de KU-uddannelser, der afviser det største antal ansøgere.

Det betyder dog ikke, at disse tre studier er de sværeste at komme ind på.

Ser man i stedet på, hvilke studier, der afviser flest i forhold til, hvor mange de optager – ja, så ændrer listen sig.

Nu topper Psykologi. Kun 22 % af de 1.035 ansøgere, der havde Psykologi som førsteprioritet, kom ind. Herefter følger Odontologi, som blot har kunnet lukke 29 % ind på drømmestudiet. Det tredjesværeste KU-studie at komme ind på er Japanstudier, mens Medicin her indtager en sjetteplads.

På landsplan er International Shipping and Trade på CBS det sværeste studie at komme ind på. Kun 10 % af ansøgerne, som havde studiet som førsteprioritet, kom i år ind.

clba@adm.ku.dk