Top 12: De højeste adgangskvotienter på KU

OPTAG – Molekylær Biomedicin sprænger ikke længere karakterskalaen, men kræver vanen tro det højeste snit for at komme ind på KU. Fire studier har mere end 11 i gennemsnit.

Surprise, surprise. Igen i år toppes listen over KU-uddannelser med højest gennemsnit af Molekylær Biomedicin. Med et snit på 11,9 var Molekylær Biomedicin et af fire studier, der i år krævede mere end 11 i snit for at komme ind.

Alle studierne fra sidste års top-10 er med på årets liste over karakterskyskraberne, mens de nye på listen er Sociologi og Retorik, der indtager en henholdsvis 9. plads og delt 10. plads.

Top-12. 2016-optagets højeste adgangskvotienter:
1. Molekylær Biomedicin: 11,9
2. Psykologi: 11,5
3. Medicin: 11,1
3. Antropologi: 11,1
5. Statskundskab: 10,9
6. Film- og Medievidenskab: 10,8
6. Forsikringsmatematik: 10,8
8. Veterinærmedicin: 10,6
9. Sociologi: 10,4
10. Litteraturvidenskab, Odontologi og Retorik: Alle 10,3

Karakterer fortsætter himmelflugt

Top 12-studierne følger en generel tendens på Københavns Universitet: Det er blevet sværere at komme ind.

Otte ud af ti KU-uddannelser har i år et karakterkrav (det var kun seks ud af ti sidste år), og hver tredje studie kræver minimum 9 i karaktergennemsnit fra gymnasiet for at komme ind.

De mange studier med høje adgangskrav vækker bekymring hos KU-ledelsen, der gerne ser studiestartsbonussen fjernet for at sætte en dæmper på karakterhimmelflugten:

»Vi ser ikke nogen grund til at opretholde denne ordning, der er med til at tvinge adgangskvotienterne højere og højere op.« Pernille Kindtler, Vejledning og Optagelse på KU

»Der er intet belæg for at konkludere, at ansøgerne bliver mere velkvalificerede af at starte deres uddannelse maksimalt to år efter deres adgangsgivende eksamen,« siger Pernille Kindtler, områdevejleder fra Vejledning og Optagelse i en pressemeddelelse om årets optag.

»Vi ser derfor ikke nogen grund til at opretholde denne ordning, der er med til at tvinge adgangskvotienterne højere og højere op,« siger hun.

arn@adm.ku.dk