Top 10-uddannelser: Her er du jobsikker

JOBSIKKERHED - Taxametersystemet skal skrottes og erstattes af en model, der fokuserer på kvalitet og beskæftigelse. Se om din uddannelse er blandt duksene i klassen.

Regeringen har med bred opbakning fra både støttepartier og opposition varslet et snarligt opgør med taxametersystemet. Snart er det måske slut med at modtage penge per gennemført studerende, og i stedet vil universiteterne i højere grad blive belønnet for deres evne til at uddanne til beskæftigelse.

»Statens investeringer (skal) understøtte, at vi udbyder uddannelser, som samfundet har brug for,« sagde den nu tidligere Venstre-uddannelsesminister Esben Lunde Larsen, da planerne om et nyt tilskudssystem blev offentliggjort.

Hele uddannelsessektoren er inviteret med til forhandlingerne, så mon ikke Københavns Universitet har gransket beskæftigelsestallene, så man i fremtiden kan tage ved lære af de jobsikre uddannelser?

Hvis ikke har Uniavisen nu gjort arbejdet for dem, og der er flere overraskelser.

Overraskelser i top 10

Trods dominans fra de natur- og sundhedsvidenskabelige uddannelser sniger to humanistiske uddannelser sig med i top 10. Det drejer sig om Audiologopædi og Østasiatisk sprog og kultur, der indtager henholdsvis 5. og 6. pladsen over de mest jobsikre KU-uddannelser.

Vinderen, og dermed den mest jobsikre KU-uddannelse, er Medicin – her var ledigheden kun på 0,8 procent ét til to år efter gennemført uddannelse. Nedenfor kan du se hele top 10, mens du i faktaboksen i højre hjørne kan se, hvordan ledighedsfrekvensen er opgjort.

Listen

Her er KU’s mest jobsikre uddannelser. Bemærk, at procenttallet angiver ledigheden andet år efter endt uddannelse. Tallene er hentet fra Uddannelses- og Forskningsministeriets hjemmeside.

1. Medicin. 0,8 %
  2. Datalogi: 1,0 %
  3. Matematik: 1,5 %
  4. Jordbrugsøkonomi: 2,0 %
  5. Audiologopædi: 2,8 %
  6. Østasiatisk sprog og kultur: 3,7 % *
  7. Fysik: 4,7 %
  8. Økonomi: 4,8 %
  9. Tandlæge: 4,8 %
  10. Naturressourcer og udvikling/Agricultural Development: 5,8 %

* NB: Kun ti personer færdiggjorde Østasiatisk sprog og kultur i 2012. I de to foregående år var ledigheden på studiet på henholdsvis 20,5 procent og 27,5 procent i 2.året efter endt uddannelse.

arn@adm.ku.dk