»Systemet er åbenbart bare ikke skruet sammen til enlige forsørgere«

29/03-10 kl. 11:05 Uddannelse
Systemet er åbenbart bare ikke skruet sammen Billede: Lars Juul Hauschildt I KLEMME - Deborahs historie viser, hvordan enlige forsørgere på barsel kan opleve en hård økonomisk nedtur

LEVEVILKÅR - Ufleksible SU-regler gør, at Deborah Gudnitz skal vælge mellem tre uhensigtsmæssige ordninger, når hun går på barsel til juli

af Peter Riddersborg, Christoffer Zieler

»Forestil dig at have tjek på det hele, og så fra den ene dag til den anden falder dit liv på gulvet,« siger 26-årige Deborah Gudnitz, da Universitetsavisen møder hende i lejligheden i Nordvest, hvor hun bor alene med sin lille søn.

Deborah er gravid og skal nedkomme til juli, men for cirka to måneder siden forlod hendes mand hende efter ti års samliv, og han har siden givet udtryk for, at han ikke ønsker samvær med sine børn.

»Det var fuldstændig uforudsigeligt. Det skete fra den ene dag til den anden,« siger Deborah, der siden hun blev alene yderlige har måttet kæmpe med et SU-system, som ikke er særlig fleksibelt for enlige forsørgere, der ønsker at fortsætte med at studere, efter de har fået børn.

Vil ikke opgive sit studie

Deborah læste tidligere medicin på Københavns Universitet, men skiftede til retorik, da hun fik konstateret en alvorlig øjensygdom, der betyder, at hun ikke kan blive læge.

»Retorik er et fantastisk studie. Og jeg kunne ikke drømme om at opgive det, for hvad skulle jeg så gøre? Så har jeg to afbrudte universitetsuddannelser bag mig med en kæmpe studiegæld, og jeg vil fandeme ikke finde mig i at være en af de der tragiske, ynkelige skæbner.«

På nuværende tidspunkt kan Deborah få økonomien til at løbe rundt, da hun ved siden af SU og SU-lån får udbetalt et forsørgertilskud for sin søn. Når Deborah går på barsel, bortfalder forsørgertilskuddet imidlertid, og hun skal herefter vælge mellem tre barselsordninger. Som nybagt mor kan Deborah få tolv såkaldte fødselsklip, når hun har født. Klippene kan udbetales med et enkelt klip ad gangen over tolv måneder, hvor hun ikke behøver være studieaktiv.

Alternativt kan hun få fødselsklippene udbetalt som dobbeltklip i seks måneder, hvorefter hun skal være studieaktiv igen. Eller hun kan vælge at miksklippe sine fødselsklip med almindelige SU-klip i tolv måneder, hvor hun i så fald skal være studieaktiv i hele perioden.

Studiet eller økonomien

Det sidste er på forhånd udelukket, da Deborah ikke kan være studieaktiv, lige efter hun har født. Da retorikstudiet kun har optag en gang om året, ville det oplagte til gengæld være at holde et års barsel for derefter at fortsætte studiet, hvor hun slap.

Med et enkelt fødselsklip om måneden skal hun og hendes to børn dog leve for under 90 kroner om dagen, når alle faste udgifter er betalt, også selv om hun samtidig tager SU-lån. Alternativt kan hun nøjes med seks måneders barsel og få dobbeltklip, som vil være nok til, at hun kan forsørge familien. Hun vil dog næppe kunne få passet sit barn efter seks måneder, da ventetiderne på en vuggestueplads i København er cirka et år.

Ifølge studievejlederen er det desuden svært at springe et semester over, da Deborah i så fald går glip af flere obligatoriske fag. Og selv hvis hun skulle få dispensation til at få lov til at fortsætte efter et halvt år, kan SU-styrelsens studieaktivitetskrav blive et problem.

»Hvis jeg for eksempel dumper hele mit semester, fordi jeg ikke har mulighed for at være særlig studieaktiv, så er der ingen, der kan love mig, at min SU ikke bliver stoppet.«

SU som supplement til lønindtægt

Da Deborah søgte hjælp hos fageksperter på området, blev hun rådet til at forlade SU-systemet, søge orlov og få kontanthjælp.

»Men Socialforvaltningen fortæller, at man ikke kan få kontanthjælp, hvis man er på orlov fra studiet og har SU-klip tilbage,« forklarer Deborah, der efterfølgende henvendte sig til SU-kontoret på Københavns Universitet (KU).

»SU-medarbejderen på KU fortalte, at hun godt kunne se det meget uheldige og uretfærdige i min situation, men sådan var reglerne altså bare skruet sammen. Jeg skulle jo heller ikke se SU’en som forsørgelsesgrundlag, men som supplement til lønindtægt,« siger Deborah, der dog har svært ved at se, hvordan hun som enlig mor til to børn, hvoraf det ene er et spædbarn, skal kunne opretholde en lønindtægt.

»Systemet er åbenbart bare ikke skruet sammen til enlige forsørgere. Men heldigvis er der jo heller ikke ret mange, der bliver forladt, mens de er gravide.«

Dyrt at være fattig

Et af Deborahs økonomiske problemer er huslejen for den almennytige lejlighed i Nordvest, der ligger på cirka 6.000 kroner, når boligstøtten er trukket fra. En husleje, der ikke var noget problem, da hun delte den med sin mand, men som nu er for høj.

»Jeg er selvfølgelig skrevet op alle de steder, jeg kan, for at få en billigere bolig, men der er ventetid på et til to år,« forklarer Deborah, der desuden har undersøgt mulighederne for at flytte på kollegium. Her er ventetiden dog også lang, og kollegieværelserne er primært for forældre, der kun har et enkelt barn.

På nuværende tidspunkt ser Deborah sig nødsaget til at vælge løsningen med dobbeltklip i seks måneder, og derefter må hun tage udfordringerne med børnepasning og studieaktivitetskrav, som de kommer.

Hun undrer sig dog over SU-systemets nuværende opbygning.

»Politikerne vil jo meget gerne appellere til, at vi får børn så hurtigt som muligt og samtidig kommer hurtigt gennem systemet, men jeg har svært ved at se, at det kan ske på denne måde.«

SU-systemet kan ikke hjælpe

Deborah mener, at SU-systemet i højere grad burde tage højde for, at der også findes enlige forsørgere på barsel. Det kunne for eksempel være ved at give dobbelt fødselsklip i tolv måneder eller give mulighed for at miksklippe fødselsklip og SU-klip under barsel.

»Der ikke fordi, jeg skal leve som en konge overhovedet, jeg vil bare gerne kunne leve. Jeg kan selvfølgelig erklære mig insolvent og lade være med at betale min gæld, min telefon og internet. Men jeg kan ikke bare lade være med at betale min husleje.«

Studiechef på Københavns Universitet Claus Nielsen anerkender, at der ikke er meget at gøre i Deborahs tilfælde.

»Sådan som I fremlægger sagen, er den studerende havnet i en situation, hvor SU-systemet ikke kan hjælpe ud over med fødselsklippene,« siger han.

Den opfattelse deler formanden for Danske Studerendes Fællesråd Mikkel Zeuthen, der mener, at Deborahs situation viser, at SU-systemet er for ufleksibelt.

»Vi må aldrig have et system, der er så rigidt, at der kommer mennesker i klemme, fordi de ikke lige passer ind i de kriterier, man har opsat. Det er et must, at man laver et fleksibelt system, som kan passe på alle forskellige grupper,« siger han og erklærer sig derudover uenig i, at SU’en skal fungere som supplement til en lønindtægt. »Det er jo meningen, at man skal kunne leve af sin SU og kunne koncentrere sig om sit studie.«

Sagen op i SU-forligskredsen

Uddannelsesordfører for det Konservative Folkeparti Rasmus Jarlov mener, at politikerne i forvejen har gjort meget for at gøre det muligt for de studerende at få børn under studiet.

»Men SU-systemet vil altid komme til kort, når folk har høje faste udgifter. Det er ikke indrettet til, at man kan have udgifter til husleje på 6.000 kroner efter boligstøtte,« siger han.

Socialdemokraternes forskningsordfører Kirsten Brosbøl vil til gengæld tage Deborahs eksempel op i SU-forligskredsen for at få ændret reglerne.

»Vi har længe presset på i SU-forligskredsen for at få barselsreglerne taget op til revision. For det kan selvfølgelig ikke være rigtigt, at tillægget til enlige forsørgere forsvinder under barsel,« siger Kirsten Brosbøl. Hun påpeger dog, at universiteterne også selv kan gøre noget for at forbedre forholdene for enlige forsørgeres studiemuligheder.

»Universiteterne kan for eksempel sikre, at det er nemmere at komme tilbage til studiet løbende efter barsel, og at man ikke bliver tvunget ud i et helt års barsel, fordi der kun er optag en gang om året. Her må man altså finde en mere fleksibel løsning.«

5 kommentarer

Skriv en kommentar

08/04-10 kl. 07:43 Anonymous:

Jeg er helt enig i det umulige i reglerne som de er. Hvorfor fratages man forsørgertilskudet når man går på orlov? Det er jo ikke ligefrem fordi de daglige udgifter bliver mindre og da slet ikke mulghederne for at opretholde sin indtægt, af den grund. Mærkeligt.

MEN - da nu din situation er som den er, vil jeg foreslå dig at prøve at få en kollegielejlighed på Solbakken kollegiet, hvor forældre med børn kommer forrest i rækken. Her er fine boliger, min søster boede der selv i en årrække med mand og to børn, og jeg kender flere som har fået bolig der næsten straks.

Held og lykke med det hele!

02/04-10 kl. 15:46 Deborah Gudnitz:

I sætter hovedet på sømmet: Hvorfor forsvinder forsørgetillægget til barn nr. 1 under barslen med barn nr. 2 (eller efterfølgende børn)? Udgifterne til både eget og barnets/børnenes underhold er, naturligvis, ikke blevet mindre som følge af familieforøgelsen.

Jeg forstår ikke logikken må jeg indrømme, og I har naturligvis ret når I påpeger at også par med børn rammes af den uhensigtsmøssige ordning. Min kommende exmand og jeg måtte samme tur igennem som den I beskriver, efter jeg fødte vores søn - til gengæld kunne han forblive studieaktiv og derved mixklippe. Det kompenserede for de mistede forsøgertillæg, men derved blev der ingen barsel til faderen.

Jeg tror ikke der findes nogle, blot rimeligt begavede, studerende der forventer at studieøkonomien giver plads til de store armbevægelser og vi var heller ikke hverken utaknemmelige eller utilfredse, selvom det selvfølgelig var en ærgerlig situation. Vi klarede os selvom økonomien var lidt trængt i en periode, sådan er det at være studerende. Dét er dog ikke det samme som at det derved var en hensigtsmæssig løsning på problemet!
Én ting er også at være to om at trække det økonomiske læs, hvor løsningen i vores tilfælde blev at faderen undlod at holde barsel, noget helt andet er at ens indtægt bliver barberet ned til det halve fordi "man" åbenbart ikke har gennemtænkt forsørgertillægsordningen.

En anden interessant vinkel er, om faderen pr. automatik bør have ret til 6 fødselsklip? Som lønmodtager har han kun ret til 14 dages barsel, men kan dele den restende barsel med barnets mor, hvis han ønsker det og parret enes om det. I SU-systemet får han smidt 6 klip i nakken, om han har samvær med sine børn eller ej. De fædre der ikke ønsker samvær med deres børn har altså fået en yderst gavmild gave for absolut ingenting, hvorimod moderen skal leve for én alm. SU med et eller flere børn. En SU der formodentlig er politisk anerkendt som utilstrækkelig for enlige forsørgere (forsøgere i det hele taget), eftersom man i ikke-barselsperioder tildeles forsørgertillæggene.

Til den kære Rasmus Jarlov: En almennyttig 4V-lejlighed i København til 6000,-/mnd efter boligstøtte inklusiv ALLE udgifter er billigt, meget billigt (alle udgifter = vand, varme, el, tvungen antenne-afgift, vask mv)! Til sammenligning koster et kollegieværelse gerne i omegnen af 3000,-/mnd kr uden mulighed for boligstøtte. Hvis du kan finde en ledig lejlighed med forsvarlig plads til 3 personer (ja, vi kan til nød klare os med en 2V til jeg er færdiguddannet), der endda er billigere, så er jeg klar med flyttevognen!

Jeg beder ikke om at der bliver taget særhensyn, blot at jeg og andre forældre får lov at bibeholde et tillæg under barsel; et tillæg der fra politisk hold er skønnet nødvendigt når man ikke er på barsel. Jeg er givetvis hverken den første eller sidste kvinde der havner i denne situation, desværre. Om min lejlighed så er for dyr eller ej kan diskuteres, den var ikke for dyr da jeg dannede par med min mand. Dertil er lejeboligmarkedet desværre ikke indrettet således at man med øjebliks varsel kan flytte til en bolig der kan imødekomme at forsørgertillæget forsvinder under barsel. Med forsørgertillæg har jeg en fornuftig økonomi, også selvom jeg bliver boende i nuværende lejlighed. Argumentation er derfor gal, det er ikke min husleje det drejer sig om, det er et manglende forsørgertillæg der burde være essensen i debatten. Rasmus Jarlov undlader altså at forholde sig den reelle problematik.
Skal tankegangen fastholdes et øjeblik, så vil jeg med ét fødselsklip og et studielån på 2755,- have 8139,- før skat til min rådighed om måneden. Deraf skal så betales husleje og øvrige leveomkostninger for mig selv og to børn. Det er omtrent halvdelen af en kontanthjælp for forsørgere... Skal den absurde logik videreføres, så foretrækker K måske at studerende forsøgere lader sig passivt opvarte på kontanthjælp fremfor at de uddanner sig?
Kære Ramus, hvis du har lyst og kan finde modet, så lad mig byde på en kop the mens jeg viser dig rundt i min liebhavervilla: Den angiveligt urimeligt prissatte lejlighed jeg fik tildelt som følge af et anti-ghettodannelsesprojekt. Så skal jeg love samtidig at sætte dig grundigt ind i forholdene for studerende forsøgere, således du, næste gang du bliver spurgt, rent faktisk kan forholde dig til selve problematikken og ikke behøver lede efter alternative (sø-)forklaringer.

Selvom jeg er skuffet over, at nogle folkevalgte må ty til at klandre uvedkommende faktorer, så er jeg på den anden side dybt taknemmelig for at andre fra politisk hold forholder sig til den reelle problematik, og vil bruge mit tilfælde som eksempel, så den nuværende uhensigtssmige ordning om forsøgertillæg for studerende forhåbentlig ændres. Naivt og desperat håber jeg at det endda også når at komme mig selv og mine børn til gode.

10/06-10 kl. 10:08 Majken Poulsen:

Hej
Jeg føler med dig og din situation, jeg har også to små på hhv 2år og en på 8mdr. Jeg læser geologi, og vi bor i Kagsåkollegiet i Herlev, hvilket jeg klart kan anbefale. Der er 2 vuggestuer, og en børnehave tsom naboer men kort ventetider, samt mange grønne områder lige udenfor døren. Vi bor på ca 60m2 for 4700kr men med boligstøtte er det kun ca 2400kr. Vi vil ikke flytte ind til kbh pga boligpriserne, de lange ventetider på vuggestue og børnehave samt meget lidt plads for børn at lege i. Her har vi vuggestuerne og børnhavens legepladser til rådighed i weekender samt efter lukketid. Men vi bor i et lille rækkehus med egen have til og det er luksus når man tænker på det er tæt på Kbh. Jeg vil klart anbefale dig at søge herud selv om det bliver lidt længere til din udd. Tænk når du kommer på barsel kan du blot gå 20m så kan du aflevere din søn i børnehaven og hente ham igen om eftermiddagen. og hvis du søger herud så vil du komme først i køen, fordi din situation er som den er. Jeg vil gerne snakke med dig hvis du er interessseret, skriv gerne igen hvis du vil :) Håber på alt det bedste for dig og din familie

01/04-10 kl. 16:22 Maria Sværke:

Det er heller ikke lige til at gå på barsel med SU, selvom ægtefællen har almindelig lønindkomst. Vi fik en datter for et år siden, og ligesom andre SU-forældre havde jeg valget mellem enkelt-fødselsklip, dobbelt-fødselsklip eller mix-klip. Der var ingen tillæg at hente, da min mand ikke var på SU, så ingen af løsninger var egentlig realistiske i vores tilfælde. Jeg havde inden vores datter været nødsaget til at arbejde ved siden af mit studie for at sikre vores økonomi, men det ville jo ikke være muligt under min barsel. Enkelt-fødselsklip ville altså give mig et års barsel med en usammenhængende økonomi, dobbelt-klip ville betÿde kortere barsel og hurtigere "institutionalisering" af min datter, og mix-klip ville betyde en fraværende mor med baby på en arm og studiebøger under den anden. Jeg blev også rådet til at tage orlov og søge kontanthjælp - men det kan man ikke, når man er gift. Den eneste måde jeg kunne sikre min barsel, var at skære ned på mine studier, framelde/fravælge min SU, arbejde fuld tid, og derved kunne søge barselsdagpenge hos kommunen. Så selvom SU-reglerne forsøger at give studerende samme muligheder for barsel som lønmodtagere, hjælper det bare ikke noget, når SU´en ikke kan dække de økonomiske udgifter. Man bør vel i det mindste se på, hvordan det hænger sammen økonomisk inden barnet - for det bliver i hvert fald ikke billigere at få et barn i familien.

30/03-10 kl. 19:08 Dorte Blisby:

Det er ikke kun som enlig forsørger man kan få svært ved at få økonomien til at hænge sammen når man er på barsel. Min kæreste og jeg er begge studerende og modtager SU. Vi har en datter på 4 år og i og med vi er to SU-modtagende forældre har vi kunnet få forsørgertillæg udover den almindelige SU. Pr. 1.1.09 steg tillægget fra lidt over kr 600,- til ca. kr. 2000,- før skat for hver. Det var dejligt og en god økonomisk hjælp. Børn koster jo som bekendt en del penge. For et halvt år siden fik vi en datter mere. I forbindelse med at jeg så får barselsklip i 12 måneder, bortfalder begge vores forsørgertillæg i den periode, dvs. at vi til sammen får 4000,- mindre i SU før skat om måneden. Man kan ikke få forsørgertillæg når den ene forælder modtager barselsklip. Årsagen hertil har jeg vanskeligt ved at forstå, vi har jo de samme udgifter i forhold til vores ældste barn uanset om jeg er på barselsklip eller ej.....måsek skulle politikerne også kigge på den regel når nu de er i gang med SU og barsel. Det er ikke kun de enlige forsørgere der er vanskeligt stilllet, også par på SU, kan have rigtig svart ved at få økonomien til at hænge sammen.

Tag del i debatten - fuldt navn, tak. Læs vores debatregler her.
Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.
Skandinavien3
11/02-12 kl. 08:58 Politik

Skandinavisk nyhedsoverblik

FEBRUAR 2012, UGE 6 - NTNU i Trondheim er Nordens bedste universitet - Sverige: Klassekampen tilbage som forskningsobjekt - 3.000 svenske udenlandske lægestuderende skal have en chance i hjemlandet - 25 af 26 Utøya-overlevende fuldførte skolesemesteret.

EliteForsk 2012
10/02-12 kl. 10:20 Politik

Forskningsstyrelsen: ph.d.er er god forretning

NYHEDSOVERBLIK FREDAG - Forskningsstyrelsen: ph.d.er er god forretning - Mød eliteforsker og bjergbestiger Hans Bräuner-Osborne - Ung debattør: Lad os tage et par sabbatår og være ubeslutsomme - Studentermedhjælpere udnyttes på jobbet - Nye Novo-milliarder skal tiltrække udenlandske topforskere - Danske og kinesiske forskere jagter dna sammen - KU-forsker: Græske politikere er umodne.

Videnskabernes_2012
09/02-12 kl. 10:05 Politik

Østergaards debutantbal i Videnskabernes Selskab

MILD MINISTERGRILL - Uddannelsesminister Morten Østergaards har holdt sin første tale ved Videnskabernes Selskabs årlige forskningspolitiske topmøde. Hans fokus på større frihed og højnet kvalitet resonerede pænt med selskabets visioner for universitetet i 2020. Men den efterfølgende debat indikerede, at mange af landets VIP’ere vil se handling før ordflom, før der klappes andet end høfligt forhåbningsfuldt.

Kamilla Löfström
07/02-12 kl. 08:00 Videnskab / Hum

Litterater lærer at anmelde

PROFESSIONSANMELDELSE - Litteraturvidenskab har udbudt faget ’Anmelderi’, hvor de studerende har fået muligheden for at udforske kritikkens kringelkroge. Vi har mødt underviser og anmelder ved Information Kamilla Löfström samt to litteraturstuderende til en snak om faget, den gode anmeldelse og litteraturkritikkens generelle tilstand.

Læs også:
Voksen bag glasset
Retningsforvirret
07/02-12 kl. 07:59 Kultur

Anmeldere og digtere deler studie

KULTURMØDE - Litteraturvidenskab rummer potentielle ærkefjender. For uddannelsen frekventeres både af anmeldere og forfattere.

Læs også:
Litterater lærer at anmelde
Olga Ravn
07/02-12 kl. 07:59 Kultur

Voksen bag glasset

ANMELDELSE - Det er med en sælsom afklædthed at Olga Ravn i sin debutdigtsamling udstiller mødet med kroppen; fremmedfølelsen af at vokse op i sin krop, i sit køn, i sit sind, i sig selv.


Nyhedsbrev

Uniavisens skuddagskonkurrence - vind en iPad

VIND EN IPAD - Besvar fire spørgsmål den 24. februar og vind en fancy lille Apple-plade.

Institutråd rokker ikke ved ledelsens magt

INSTITUTRÅD - Ifølge den reviderede universitetslov skal medarbejderne og de studerende have sikret deres medinddragelse og medbestemmelse. Københavns Universitet vil derfor oprette nye institutråd, men intet tyder på, at de menige får mere at skulle have sagt.


Kontakt redaktionen

Skriv en e-mail til os: uni-avis@adm.ku.dk
Eller ring til redaktionen på +45 35 32 28 98
(Telefontid mandag - torsdag kl.9.00 - 16.00)
Universitetsavisens redaktion
Universitetsavisens debatregler
Annoncering på tryk og på nettet

University of Copenhagen
Nørregade 10
1165 Copenhagen K
Denmark
Tel. +45 35 32 28 98

Copyright 2009 © Universitetsavisen.ku.dk