Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Studievejlederens vanvidsuge

OPTAG - »Panik? Nej, her er ingen panik. Men travlt, meget, meget travlt.« KU’s studievejledere kimes ned af afviste ansøgere i årets travleste uge.

For enden af gangen i det ellers rolige universitetsbibliotek på Fiolstræde har fire studievejledere gang i årets travleste uge hos Optagelse & Vejledning: ugen efter optagelsesbeskederne har ramt de mange tusinde KU-ansøgere.

Omgivet af linoleumsbrune møbler og gamle leksika sidder Randi Nielsen med to computerskærme foran sig og et headset på hovedet – i fuld gang med at vejlede en afvist ansøger.

Klokken nærmer sig 13, og på mindre end fire timer har hun haft 38 personer i røret – 38 individuelle vejledninger, der er med til at afklare studiestarten for en række fortvivlede ansøgere, der alle har ventet op mod halvanden time på at komme igennem telefonkøen. De fleste opkald er fra afviste kvote 1 og 2-ansøgere, der nu undersøger alternativer og har brug for hjælp.

»Vi er de første mennesker, de overhovedet møder i denne proces«

Randi Nielsen har i snart otte år været ansat på som vejleder på Københavns Universitet. Hun ryster på hovedet, når journalisten spørger, om ikke ordet ’panik’ bedst kan bruges om arbejdsdagene efter optagelsesvarene er sendt afsted.

»Panik? Nej, her er ingen panik. Men travlt, meget, meget travlt,« ler hun og fortsætter.

»Det vigtigste er faktisk, at vi som studievejledere bevarer roen. De unge føler at deres verden står og falder med det svar, de lige har fået på Mit KU, og mange er frustrerede og kede af ikke at være blevet optaget. Optagelsesprocessen er jo digitaliseret, så vi kan være de første mennesker, de har mødt i løbet af den her lange proces – ellers har de mødt Mit KU og ansøgningsskemaer. Derfor skal vi bevare roen, lytte til dem og få dem til at se deres afslag i et andet perspektiv,«

»Det vigtigste er faktisk, at vi som studievejledere bevarer roen. De unge føler at deres verden står og falder med det svar, de lige har fået« Randi Nielsen, Vejledning & Optagelse.

Hun holder en kort pause, trækker vejret dybt og slår telefonen til igen. Køen er på plus fyrre, og en ny bunke af sager hober sig op.

Én er frustreret over ikke at være tilbudt en stand by-plads. En anden har svært ved at se sig selv læse i Odense frem for i København, mens en tredje er forvirret over hvornår dokumentation for supplerede fag senest skal indsendes.

Mestendels handler opkaldene i dag dog om afslag på kvote 2, siger Randi Nielsen.

»Mange vil have individuelle begrundelser for et afslag på kvote 2: ‘Hvorfor kom jeg ikke ind, når jeg har al den erfaring?’ spørger de. Men vi havde altså 11.236 kvote 2-ansøgninger i år, og derfor er det selvfølgelig helt umuligt at give personlig feedback til dem.«

Københavnerne vil helst ikke flytte

Vejledning & Optagelse har arbejdet non-stop siden optaget blev offentliggjort fredag midnat. I weekenden var der telefonerne ekstraordinært åbent for opkald, og i begyndelsen af ugen fortsætter det med at vælte ind med spørgsmål og frustrationer.

»Måske åbner der sig nye muligheder, hvis man tager den tilbudte studieplads i Aarhus eller Odense« Randi Nielsen, Vejledning & Optagelse.

»Min fornemste opgave er at vejlede ordentligt og korrekt. Derefter er det at få folk til at se på egne kvalifikationer og studievalg med kritiske øjne: Måske åbner der sig nye muligheder, hvis man tager den tilbudte studieplads i Aarhus eller Odense for at læse på drømmestudiet i stedet for gang på gang at blive afvist i København. Eller måske skal man søge andre muligheder end de studier, der har de højeste gennemsnit. Hvis jeg kan få den tankestrøm i gang hos folk, er det for mig at se en god vejledning,«

Københavnske unge er knapt så mobile, siger Randi Nielsen. Ofte kan de få plads på et lignende studie i provinsen, men er tæt knyttet til familie og venner i hovedstadsområdet. En medlytter på et par opkald afslører, at de færreste er åbne over for den mulighed.

Studievejlederen er dog ikke træt af de unges frustrationer. Tværtimod, disse dage er blandt årets mest udfordrende, mener hun:

»Vi har vanvittigt travlt, men det er også okay. Hele afdelingen er i gang, og det er udfordrende og sjovt at hjælpe mennesker med at finde det bedste match, når de nu ikke kunne komme ind på deres første prioritet.

»Det mest rolige optag nogensinde«

Efter at have været fluen på væggen hos Vejledning & Optagelse konstaterer journalisten, at disse dage må være yderst stressprovokerende. Opkaldene bliver ved med at vælte ind; den ene person mere grædefærdig og frustreret end den anden.

Alligevel er ordet ’roligt’ det første der popper op hos Randi Nielsen, når hun skal beskrive optaget indtil videre. Altså sådan relativt roligt:

»Det her har været det mest rolige optag nogensinde, fordi systemerne har kørt rigtig godt. De tidligere år har vi skullet udvikle på Mit KU samtidig med at optaget kørte, og det har naturligvis givet flere asfalteringsproblemer undervejs. Men sådan har det ikke været i år. Så, jo, roligt kan man godt kalde det – i hvert fald sammenlignet med de foregående år,« siger Randi Nielsen med et smil, inden telefonen slås til igen og hun vender tilbage til en af årets travleste vejlederuger.

uni-avis@adm.ku.dk

Seneste