Uddannelse

Studerende snydt for halvdelen af undervisningen

NEDSKÅRET - På kandidatfaget Neuroplasticitet på Panum blev syv ud af 14 forelæsninger aflyst som direkte konsekvens af nedskæringer og fyringsrunden på KU. Nu klager en studerende.

Vink farvel til halvdelen af jeres undervisning.

Det var budskabet til de studerende på kandidatfaget Neuroplasticitet, som hører til på kandidatuddannelsen i humanfysiologi. Syv ud af 14 undervisningsgange blev aflyst på grund af nedskæringerne på KU. Nu har en studerende fået nok.

»Kursets start faldt sammen med fyringsrunden. Derfor havde vi flere aflysninger i starten. De sidste tre forelæsninger blev aflyst, fordi vores forelæser tidligere havde været halvt finansieret af SCIENCE og halvt af SUND, men nu er blevet helt overflyttet til SUND, hvilket betød, at han ikke længere måtte undervise på SCIENCE. Derfor måtte vi undervise hinanden det sidste stykke tid,« siger Mikkel Roald-Arbøl, som er bachelorstuderende i Idræt på KU.

Ifølge Mikkel Roald-Arbøl blev syv ud af 14 forelæsninger i kandidatfaget aflyst som direkte følge af nedskæringer og besparelser på KU.

Studerende klager

Mikkel Roald-Arbøl er ved at skrive en klage til fakultetet. Han er nemlig ikke helt tilfreds med udbyttet af faget.

»Aflysningerne har komprimeret undervisningen. Jeg gik ind med en forventning om mere. Især fordi det er et kandidatfag. Vi har seks timer om ugen, som både inkluderer forelæsninger og elevdiskussioner. Når halvdelen af undervisningen forsvinder, så må man jo læse sig til det, som man skal bruge. Men der bliver ikke rigtigt fulgt op på det,« siger han.

»Jeg gik ind med en forventning om mere. Især fordi det er et kandidatfag« – Mikkel Roald-Arbøl, kandidatstuderende

Mikkel Roald-Arbøl påpeger, at aflysningerne ikke er undervisernes fejl. Det er beslutningstagerne, som ikke har taget hensyn til nedskæringernes konsekvenser for undervisningen.

»Det virker som om det ikke er blevet taget i betragtning, at nedskæringerne går ud over undervisningen. Det er forskningen, der er blevet prioriteret,« siger han.

Lektor: »Ærgerligt, at nedskæringerne også kom til at gå ud over de studerende«

Lektor på Institut for Idræt Nicolas Caesar Petersen er kursusansvarlig for faget Neuroplasticitet. Han beklager også situationen.

»Det var en særdeles trist situation at stå i over for de studerende, og det er kedeligt, at de er blevet ramt. De personalemæssige ændringer, som instituttets ledelse kom med den første tirsdag i universitetskalenderens blok tre, var noget af en overraskelse, og vi havde ingen mulighed for at omorganisere ressourcerne i forhold til undervisningen,« siger han.

Ifølge Nicolas Caesar Petersen har forholdene omkring kurset langt fra været optimale. Men de studerende har været tålmodige og klaret sig med selvstudier og hinanden.

»Det har været frustrerende for både undervisere og studerende, og vi skulle måske have aflyst hele kurset. Men det ville jo ramme de studerende endnu hårdere, så vi har gjort det så godt, vi kunne og håber, at det går alle godt til eksamen i næste uge. Det skal lige bemærkes, at der ikke slækkes på kravene trods de manglende forelæsninger,« siger han.

Ifølge finansloven fra 2016 skal Københavns Universitet spare to procent på uddannelse årligt de næste fire år.

Institutleder: Professor blev ikke forment at undervise

Institutlederen på Institut for Idræt og Ernæring, Arne Astrup, bekræfter, at KU’s nedskæringer har haft uheldige konsekvenser for undervisningen.

»Det er korrekt, at NEXS (Institut for Idræt og Ernæring, red.) som følge af KU’s besparelser har måttet nedlægge en sektion, og at det har haft konsekvenser for undervisningen i indeværende blok,« siger han.

»Det har været frustrerende for både undervisere og studerende, og vi skulle måske have aflyst hele kurset« – Nicolas Caesar Petersen, lektor og kursusansvarlig

Arne Astrup forklarer, at professor Jens Bo Nielsen, som blev overflyttet fra SCIENCE til SUND, ikke blev forment at undervise.

»Den ulykkelige situation, som KU er blevet bragt i på grund af besparelser, har beklageligvis resulteret i aflyst undervisning, men Jens Bo Nielsen fik mulighed for en hurtig overflytning fra SCIENCE til SUND per 1. marts 2016, og så vidt vi har forstået, har Jens Bo ikke kunnet påtage sig at gennemføre undervisningen hos os på grund af andre undervisningsopgaver på SUND,« siger han.

Med den korte tidshorisont var det, ifølge Arne Astrup, ikke muligt at finde en afløser til at overtage undervisningen. Derfor blev de tre forelæsninger, som Jens Bo Nielsen skulle have varetaget, aflyst.

uni-avis@adm.ku.dk