Studerende skal tvinges til udlandet

INTERNATIONALISERING - Videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) vil gøre det obligatorisk at tage et semester i udlandet på studier, hvor det er relevant

Udlængsel eller ej, så må de studerende ved de danske universiteter forberede sig på i fremtiden at pakke tasken, fremleje deres værelse og tage et halvt år udenlands som en fast del af deres uddannelse. I hvert fald hvis det står til videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K).

»På de studier, hvor det giver mening, må man simpelthen tage et semester i udlandet. Her tænker jeg på de erhvervsrettede studier, men også de kulturelle«, siger hun.

Det er allerede muligt at tage sin SU med til udlandet og få dækket udgifterne til undervisningen gennem den såkaldte taxameterstøtte, så videnskabsministeren mener ikke, at der er nogen undskyldning for at blive hjemme, da hun tilmed betragter internationaliseringen som Danmarks vej til vækst og velstand.

»Jeg har en stor ambition om, at vi ikke uddanner kandidater i Danmark, uden en global forståelse. Vi skal kræve af universiteterne, at de sørger for, at de unge får den indsigt«, siger videnskabsministeren til Morgenavisen Jyllands-Posten.

KU er ikke et rejsebureau

Vicedirektør på KU, Hanne Harmsen, advarer mod at gøre universiteterne til fabrikker, der blot laver de akademikere, som samfundet vil have.

John E. Andersen, kontorchef på Det Internationale Kontor på KU tilføjer, at internationalisering ikke blot handler om at få de studerende til at rejse ud.

»Det er positivt, at ministeren sætter fokus på vigtigheden af internationalisering, men tvang er ikke nødvendigvis den mest effektive metode, og KU er ikke noget rejsebureau,« siger John E. Andersen.

Han mener, at danske studerende også kan tilegne sig viden og færdigheder, som de kan bruge i en globaliseret verden uden at forlade Danmark. Det kan for eksempel ske i internationale firmaer eller ved at følge fag, hvor der undervises på engelsk, og hvor der er mange internationale studerende.

Tvang er vanvid

Rektor Lauritz Holm-Nielsen fra Aarhus Universitet, udtaler, at han støtter internationaliseringen, men han finder det vanvittigt at tvinge de studerende til at rejse ud.

Også Danske Studerendes Fællesråd er modstander af forslaget.

»Tvang er en dårlig idé. Det afgørende er om det giver akademisk mening at tage af sted,« siger formanden Mikkel Zeuthen.

clba@adm.ku.dk