Uddannelse

Studerende siger fra over for SU-forringelser

2025-PLAN – Uddannelsesalliancen planlægger protester den 13. oktober i landets fire største byer.

Uddannelsesalliancen, som er en sammenslutning af en lang række studenter- og elevorganisationer og fagforbund, vil demonstrere mod regeringens planlagte forringelser af uddannelsesstøtten.

Ifølge 2025-planen skal SU’en skæres med cirka 1.200 kroner om måneden før skat, svarende til cirka 800 kroner, når skatten er betalt.

Til gengæld får de studerende mulighed for at få et rentefrit lån, og de vil også kunne arbejde mere ved siden af studiet uden at blive trukket i SU.

Flere vil droppe ud

Det er Yasmin Davali, formand for Danske Studerendes Fællesråd og talsperson for Uddannelsesalliancen, stærkt utilfreds med.

»Det vil gøre en enorm negativ forskel for mange studerende, at de tager en stor del af deres månedlige rådighedsbeløb. De studerende tvinges ud i at gældsætte sig eller til at arbejde virkelig meget, så det vil øge frafaldet, eller afholde mange fra at tage en videregående uddannelse, fordi de ikke har råd,« siger Yasmin Davali.

Hun henviser til tal fra OECD, der viser, at gennemførelsesprocenten er højere i Danmark end i de andre nordiske lande, hvor de har et lånebaseret SU-system.

81 procent af de studerende, der starter på en mellemlang eller lang videregående uddannelse i Danmark, ender med at gennemføre, mens det kun er 59 procent i Norge og 53 procent i Sverige.

Milliard i kompetencefond

Regeringen vil spare 3,3 milliarder kroner med SU-omlægningen og lægge en milliard af det sparede beløb i en ny kompetencefond, der skal forbedre uddannelseskvaliteten.

Uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs beskrev på pressemødet den 30. august milliardbesparelserne som »fair«.

»Vi har verdens mest generøse SU-system. Med omlægningen her, har vi stadig et meget generøst SU-system. Jeg tror faktisk, vi fortsat har det, når vi sammenligner med andre nordiske lande. Jeg synes, det er en fair omlægning, som giver rigtig god mening for det danske samfund,« sagde ministeren.

Nok er nok

Milliarden i kompetencefonden formilder ikke Yasmin Davali, der kalder den for »et plaster på et åbent benbrud.

Hun påpeger, at regeringen sidste år besluttede at spare 8,7 milliarder kroner på uddannelsesområdet over fire år.

»Meningen med demonstrationen er at sende en klart signal om, at vi ikke vil stå model til flere besparelser, der forringer kvaliteten af vores uddannelser og vores mulighed for at gennemføre,« siger Yasmin Davali.

clba@adm.ku.dk