Studerende opgiver iværksætterdrømme og studierelevant arbejde

FREMDRIFT – Hver sjette DJØF-studerende fra KU vil opgive iværksætterdrømmen på grund af fremdriftsreformen. Og endnu flere vil droppe praktikophold og skære ned på studierelevant arbejde. Ærgerligt, siger formanden for DJØF Studerende – mens SAMF-dekanen ser deltidsstudier som en løsning på problemet.

Fremdriftsreformen skal presse de studerende hurtigere gennem universitetet. Men den presser dem også til at opgive studierelevant arbejde og iværksætterdrømme.

Det indikerer nye tal fra DJØF’s Studielivsundersøgelse. Her siger 17 procent af de adspurgte studerende, at de vil droppe at afprøve iværksætterdrømmen på grund af fremdriftsreformen. Endnu flere, hver fjerde, vil droppe et praktikophold. Og knap 40 procent vil skære ned på studierelevant arbejde.

»Det er absolut en negativ udvikling, både for vores medlemmer og for samfundet,« siger formand for DJØF Studerende, Tue Anders Johansson, som selv læser statskundskab ved KU. »Folk vil få mindre praksisfaglighed. Det er et problem. Især fordi vi ved, at studierelevant erfaring er det allervigtigste for arbejdsgivere, som rekrutterer nyuddannede.«

Tidligere undersøgelser fra DJØF har vist, at 70 procent af arbejdsgiverne lægger vægt på ’erfaring fra relevant studiejob’, når de ansætter nyuddannede.

Positivt at de studerende skærer ned på arbejdsmængden

Tue Anders Johanssons bekymring bliver umiddelbart ikke delt af hans dekan fra Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, Troels Østergaard Sørensen. Han sendte før sommeren et brev til 50 arbejdsgivere, som ansætter studerende fra hans fakultet som studentermedhjælpere. Her bad han bad dem om at skrue ned for medhjælpernes timetal, som i mange tilfælde kan overstiger 20 timer om ugen.

»Det er positivt, hvis de studerende tænker, at de nu skal arbejde lidt mindre, men stadig have et studierelevant job – for jeg anerkender fuldt ud, at studierelevant arbejde har stor betydning for det første job, de får. Men jeg vil være ked af det, hvis tallene i undersøgelsen er et udtryk for, at de helt fravælger studierelevant erfaring,« siger Troels Østergaard Sørensen.

»Folk vil få mindre praksisfaglighed. Det er et problem. Især fordi vi ved, at studierelevant erfaring er allervigtigste for arbejdsgivere, som rekrutterer nyuddannede« – Tue Anders Johansson, formand for DJØF Studerende

Han understreger, at prioritet nummer ét er, at de studerende skal være fuldtidsstuderende.

»Og så er det selvfølgelig godt, hvis de kan få tid til studiejob ved siden af.«

Praktik-problemer

Ifølge Studielivsundersøgelsen vil 27 procent af de studerende droppe et praktikophold på grund af fremdriftsreformen.

»Det undrer mig meget, hvis man vil fravælge et praktikophold, når der er plads til det i studieordningen,« siger Troels Østergaard Sørensen.

Hans undren deles ikke af Tue Anders Johansson:

»Det er vanskeligt at komme i praktik. Der er mange administrative hurdler, de studerende skal overkomme. De skal lave en masse forarbejde – her er der brug for elastik i semestret op til praktik. Men fleksibilitet er en mangelvare på linje med vand i Sahara i forbindelse med fremdriftsreformen.«

Han mener, at universitetet skylder at skabe klarhed omkring de krav, der stilles til praktikanter omkring tidsforbruget, omkring vejledersitutationen – alt sammen ting, der kan afskrække de studerende fra praktikopholdet. Og så er der den helt store forhindring, som er landet oveni i fremdriftsreformen:

»De studerende må ikke længere få løn for praktikopholdet. Det vil sige, at de er markant ringere stillet økonomisk, hvis man altså ikke har adgang til Joachim von Ands pengetank,« siger Tue Anders Johansson.

Farvel til iværksætterdrømmen

På ét punkt er de studerendes repræsentant og dekanen helt enige. Det er problematisk, at 17 procent vil droppe iværksætterdrømmen.

»Når næsten hver femte vil opgive deres iværksætterdrøm – samtidig med at politikere slår på, at vi skal have flere iværksættere – så leverer politikerne ikke de rammer, der skal til, for at deres egne mål kan blive opfyldt,« siger Tue Anders Johansson.

Troels Østergaard Sørensen mener, at han har en løsning på iværksætterproblemet – en løsning, som også vil gøre det meget nemmere at tilegne sig relevant erhvervserfaring i studietiden:

»Jeg er en stor fortaler for mulighed for deltidsstudier på kandidaten. Det giver de studerende tid til iværksætteri og studiejob. Og man må huske, at de bidrager til nationalproduktet ved at have studierelevant job. Det synes jeg, den nye minister skal interessere sig for.«

Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen har lovet, at han efter sommerferien vil diskutere den heftigt kritiserede fremdriftsreform med universiteternes ledelse og de studerende.

dennis.christiansen@adm.ku.dk