Uddannelse

Studerende demonstrerede mod færre studiepladser

OPTAG - Uddannelsesministerens planer om at skære 4.000 studiepladser, heriblandt 614 på Københavns Universitet, fik en flok studerende til at demonstrere foran hendes kontor på Slotsholmen.

Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen vil skære 4.000 studieplader på de danske uddannelser.

Udregninger lavet af Universitetsavisen viser, at det konkret kommer til at betyde 614 færre studiepladser på Københavns Universitet (KU).

Det fik onsdag en gruppe KU-studerende til at mødes foran ministerens kontor for at markere deres utilfredshed.

»Ministeren har kun valgt at beskærer uddannelserne udfra et enkelt paramenter, nemlig dimittend-arbejdsløsheden. Det er både uambitiøst og ubrugeligt,« siger Rebecca Ingemann, der er studerende på KU og medlem af Studenterrådets bestyrelse.

Nej til Excelark-logik

Ministeriet har udarbejdet et Excelark, der ud fra lange matematiske ligninger bestemmer, hvilke uddannelser, der skal optage de færre studerende, fordi ledigheden i en periode har været over gennemsnitligt høj.

Gruppen af studerende afleverede overrevne eksamensbeviser til ministeriet, som symbol på de 4.000 studerende, der ikke får den videregående uddannelse, de ellers ville have valgt.

»Jeg er hamrende bekymret for fagmiljøerne særligt på nogle af de små fag, som risikerer at lukke, som konsekvens af ministerens excel-øvelse,« siger Søren Axel Petersen, Studenterrådet, der læser Filosofi på KU.

Sofie Carsten Nielsens sekretær tog i mod kassen med ødelagte eksamensbeviser og lovede at viderebringe de studerendes budskab til ministeren.

clba@adm.ku.dk