Politik

Studerende demonstrerer: »Uddannelse er ikke en motorvej. Til SU-beskæringer siger vi nej«

Den nye regering vil fjerne det sjette SU-år og forkorte op mod halvdelen af kandidatuddannelserne. Mandag var nogle hundrede unge mødt op foran Christiansborg for at vise deres utilfredshed.

»Buuuuuuuh!«

På Borgen sidder SVM

Arrangørerne har skrevet en sang på melodien til På loftet sidder nissen. De første strofer lyder sådan:

Kabalen om regering skulle nås før jul
At drop’ SU – det’ ikke cool
For trivsel hos studerende, det blev vist glemt
En gældfri ungdom er da ik så slemt
For fire ud af ti af os, vi stresser
Ja, vi stresser, ja, vi stresser
I studietiden vil vi os fordybe
Og have lidt tid og pusterum

Meeeen SVM, de truer os, for de vil skær’:
’Vil I nu se at skynde jer
For vi vil bruge pengene på arveskat
Og SU-cut giver os fed rabat’
Men sammen kan vi politik forandre,
så vi banker og vi banker …
forsigtigt på og deler vores tanker
Og sammen sejrer vi igen!

Mundene former sig til O’er. Mandag den 19. december har nogle hundrede unge lukket bøgerne midt i eksamenslæsningen for at troppe op ved Christiansborg. For den nye regering vil fjerne det sjette SU-år, så studerende i fremtiden kun vil få SU gennem hele uddannelsen, hvis de gennemfører den på normeret tid.

»Det er dybt, dybt problematisk i en tid, hvor man taler om stigende acceleration i samfundet. Det går for hurtigt, og folk føler ikke, de kan følge med,« siger Julie Lindmann, forperson for Danske Studerendes Fællesråd, fra podiet.

Demonstrationen er en reaktion på den nye regerings planer på uddannelsesområdet. Den er arrangeret af Uddannelsesalliancen, et netværk af foreninger på uddannelsesområdet, der kæmper for at styrke uddannelserne.

»Sænk farten. Der skal være plads til at fejle«, står der om begivenheden på Facebook.

Der er unge fra hele landet. En bus har samlet både gymnasieelever og studerende op i Aarhus og Odense, så de kan komme og vise deres støtte. Med sig har de bannere med budskaber som:

»Vi er ’SU’re.« og »Stop SU-tyven.«

Ditte Simone Jelsbak-Rasmussen, 26 år, kandidatstuderende på Historie, Københavns Universitet

»Jeg vil gerne vise fanen. I min studietid har jeg kun oplevet forringelser. Fagudbuddet er blevet mindre, og grebet bliver strammere og strammere. Det er ikke særlig motiverende. Hvis forslaget bliver en realitet, vil jeg absolut blive ramt af det. Jeg har selv været sygemeldt, hvor det var helt essentielt, at jeg kunne komme tilbage til studiet på nedsat tid. Der skal også være mulighed for at vi kan fordybe os i andre ting. Det er ikke en badeferie at studere.«

Salam Wael El Youssef, 18 år, 3.g på Nykøbing Katedralskole

»Jeg er her, fordi det er et dårligt forslag at skære i SU’en. Det går ud over de svageste elever, som allerede har svært ved at gennemføre deres uddannelse på normeret tid, fordi de døjer med forskellige diagnoser. De har brug for en ekstra hånd i stedet. Jeg har selv meget andet i mit liv end skole, og jeg har ikke har lyst til at tonse igennem uddannelsessystemet. Så når jeg selv en dag skal studere, vil jeg måske miste min SU og skulle tage et SU-lån.«

Iben Weigand Zethsen, 23 år, 7. semester på læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole

»Det er pinligt, at man taler om at forbedre de studerendes trivsel og samtidig skærer i SU’en, hvilket presser folk tidsmæssigt. Jeg og mine medstuderende overvejer allerede, om vi tør udskyde et fag af frygt for, om man vil få SU i sidste endte. Jeg er allerede så presset, at jeg i en travl eksamenstid bliver nødt til at arbejde for at betale regningerne. I studiebyerne dækker SU’en ikke huslejen.«

Thomas Albertsen, 19 år, 3.g på HHX i Randers

»Jeg har taget bussen fra Aarhus for at vise min utilfredshed med den nye regering og beskæringen af kandidatuddannelserne. Det er ikke på de unge, man skal spare. I stedet kunne man lade være med at sænke selskabsskatten. Selv om jeg godt kan se mig selv studere i fremtiden, handler det ikke om mig. Det handler om os alle sammen.«

Møde med ministeren

»Alle dem der hopper, de vil have SU, alle dem der hopper, de vil have SU«

Folkemængden i vinterjakker og med tørklæder og huer om de kolde hoveder bevæger sig op og ned for at få varmen. Og for at få mere i SU.

»Uddannelse er ikke en motorvej. Til SU-beskæringer, siger vi nej,« lyder det så.

Arrangørerne har orienteret den nye uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund fra Moderaterne om demonstrationen. Hun har inviteret dem til et møde den 22. december. Caroline Holdflod Nørgaard, forperson i Lærerstuderendes Landskreds og en del af Uddannelsesalliancen, er positiv over ministerens lydhørhed.

»Vi forventer jo ikke, at regeringsgrundlaget bliver skrevet om fra den ene dag til den anden. Men vi er sikre på, at regeringen godt kan se, at forslaget rammer skævt. Man skal kunne komme igennem en uddannelse uden at gældsætte sig,« siger hun.

Hvornår er I tilfredse?

»Vi er tilfredse, når regeringen stopper med at udhule vores SU, pakker ideen om SU-forringelser væk og sørger for, vi har et levegrundlag.«