Uddannelse

Privatbetalt undervisning stortrives på Medicin

EKSAMENSKURSER – Der er marked for betalt ekstraundervisning blandt KU-studerende. En studenterdrevet virksomhed har på andet år succes med at tilbyde ekstraundervisning til medicinstuderende på KU i konkurrence med etablerede kursusudbydere.

For snart to år siden grundlagde Ida Sneppen sammen med en række medstuderende Supku – en virksomhed, der mod betaling tilbyder eksamensforberedende kurser til trængende medicinstuderende.

Supku står for ‘supplerende kurser’, der skal ruste de medicinstuderende frem mod studiets mange og krævende eksamener.

Det spæde initiativ har hurtigt fået vokseværk: Sidste år betalte hele 650 studerende for kurser hos Supku, der på to år er gået fra at have seks til 28 ansatte. Alene her til vinter havde Supku 317 betalende kursister.

Udover Supku har undervisningsgiganten Aspiri også et bredt udbud af kurser på 1. til 9. semester af medicinstudiet.

»Vi havde et indtryk af, at flere studerende havde brug for mere undervisning, og det ville vi gerne tilbyde uden at prisen blev for høj,« siger Ida Sneppen fra Supku, hvis to-dages kurser koster cirka 300 kroner. Hos Aspiri er prisen højere, ofte mellem 500-700 kroner.

Prodekan: Studiekulturen er kompetetiv

På Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (SUND) finder ledelsen det upåfaldende, at et højt antal studerende vælger at betale af egen lomme for at få mere undervisning.

»Jeg tror, at de studerende vil vide sig sikre, og derfor køber de kurser« – Hans Henrik Saxild, prodekan

»Folk må bruge tid og penge som de lyster, og hvis de studerende vil bruge penge på mere undervisning, tager jeg det stille og roligt,« siger prodekan for uddannelse på SUND Hans Henrik Saxild.

Men er undervisningen god nok, når så mange søger mod eksterne udbydere for at blive eksamensklar?

»Kulturen er ekstremt kompetitiv på Medicin, og vi har nogle meget ambitiøse studerende. Jeg mener, at undervisningen er god nok og mere end tilstrækkelig. Jeg tror, at de studerende vil vide sig sikre, og derfor køber de kurser,« siger han og uddyber, at høj faglighed og omfattende krav til udenadslære i visse fag gør, at privatundervisning er i særlig høj kurs i Panumbygningen.

»Vi har kurser på medicin, der er ekstremt hårde. Et eksempel kunne være anatomi, som kræver enormt meget udenadslære, og som visse studerende måske vil have gennemgået en ekstra gang,« siger han.

Studerende glade for ekstratilbud

Hos Supku siger Ida Sneppen, at deres undervisning ikke skal ses som en kritik eller erstatning for KU’s egne timer, men som et supplement.

»Der er virkelig stor efterspørgsel. Evalueringerne er også positive – de studerende virker glade for at tage de her intensive kurser lige op til en eksamen,« siger hun.

I kølvandet på succesen begyndte Supku i 2015 at udvide kataloget til Veterinærmedicin, hvor de studerende ifølge Ida Sneppen er lige så hungrende efter kurser som på Medicin.

»Medicin er et hårdt studie, bare det at bestå fagene kan være ret krævende« – Sarah Sigrid Geertsen, medicinstuderende

En af de medicinstuderende, der benytter sig af privatundervisning, er Sarah Sigrid Geertsen, som netop er begyndt på 6. semester. I løbet af sin bachelortid har hun både været forbi Aspiri og Supku for at komme i topform frem mod eksamen. Og Sarah Sigrid er glad for kurserne på trods af udsigten til at betale af egen lomme.

»Medicin er et hårdt studium, bare det at bestå fagene kan være ret krævende. Så selv om det koster lidt penge, er det rart at kunne få god og intensiv undervisning, især hvis det er et fag, hvor man grundet sygdom eller fravær ikke lige har fået det hele med i første omgang,« siger hun til Uniavisen.

Sarah Sigrid Geertsen mener ikke, at universitetet burde tage et større ansvar for undervisningen for at imødegå tendensen til, at studerende bruger private tiltag i jagten på en bestået eksamen.

»Vi har egentlig god undervisning og relativt meget af den,« siger den 6. semesterstuderende og henviser til, at man på Medicin ofte modtager 15 timers undervisning om ugen. Et timetal, der altså ligger over de 12 timers undervisning, som alle bachelorstuderende på KU har krav på at modtage ugentligt.

»Universitetet gør det fint, og jeg har haft mange gode undervisere på studiet. Men man kommer ikke sovende til det her på Medicin, og derfor tror jeg mange vælger at tage et kursus,« siger hun.

Uniavisen har uden held forsøgt at få Aspiri til at oplyse, hvor mange af KU’s medicinstuderende, der køber deres kurser. Dog skriver Aspiri i en mail, at antallet af kursister fra Medicin de senere år har ligget på et stabilt niveau.

arn@adm.ku.dk