Overblik: Ingen studier kræver 12 i gennemsnit - her er KU’s adgangskvotienter

OPTAG – 7312 personer blev natten til lørdag tilbudt en studieplads på Københavns Universitet. Her kan du se karakterkravene for at blive optaget.

Der har utvivlsomt været neglebideri til den store guldmedalje foran computerskærmene, da mere end 94.000 personer ved midnat fik svar på, om de var optaget på en videregående uddannelse.

7312 er tilbudt optagelse på Københavns Universitet, som igen i år er Danmarks største og mest søgte uddannelsesinstitution. De kunne alle ånde lettet op, da der kl. 00 natten til lørdag poppede en besked op på skærmen: »Tillykke. Du er optaget på Københavns Universitet.«

Ingen studier over 12

Sidste år var den store historie, at man på trods af lutter 12-taller fra gymnasietiden ikke var sikker på at blive optaget på Københavns Universitet. Et snit på 12.1 på Molekylær Biomedicin betød nemlig, at man skulle benytte sig af ’gange-bonussen’ på 1.08 og søge hurtigt ind efter gymnasiet, hvis man ville optages på uddannelsen.

I år er snittet på Molekylær Biomedicin faldet til 11.9, og studiet har derfor stadig KU’s højeste adgangskvotient, som 62 personer i år har kunnet leve op til.

Snittet stiger på Humaniora

Det har været et hårdt år for Humaniora, der med skrantende økonomi og regeringsbesparelser på uddannelse har måttet vinke farvel til fem uddannelser i foråret. Efter sommerferien kan fakultet se frem til endnu en stor sparerunde, men det har ikke afskrækket ambitiøse gymnasiestudenter i at søge Humaniora:

19 af 32 HUM-uddannelser er steget i adgangskvotient, mens kun 8 studier er faldet i snit. Højdespringeren på KUA er i år Lingvistik, studiet af menneskelige sprog, der har taget et hop (fra 8,2 til 9,5) på trods af et nogenlunde ens antal ansøgere.

Også Retorik fortsætter med at være populært: Sidste år var kvotienten steget (fra 7.5 til 10.0), og i år fik snittet endnu et nøk opad (fra 10.0 til 10.3).

Ingen studier nærmer sig for alvor kongen af gennemsnit på Humaniora, der igen i år var Film- og Medievidenskab. Vil man gøre sig klog på dette felt kræver det et snit på 10,8 (mod sidste års 10.7)

Med til historien hører at der på grund af dimensionering og lukkede uddannelser er tilbudt optagelse til 236 færre unge i år end sidste år på Humaniora (2073 personer i år mod 2309 i 2015).

Samfundsvidenskab hitter – igen

Molekylære Biomedicinere er ikke de eneste der kan bryste sig med et højt gennemsnit. Det Samfundsvidenskabelige Fakultet huser nemlig psykologistudiet, der i år har fået 232 ansøgere, og hvor alle på nær Kvote 2’-erne skal have et snit på tårnhøje 11.5 for at blive optaget.

Generelt er det en ambitiøs flok unge mennesker, der til september begynder at læse på det gamle kommunehospital, hvor alle de samfundsvidenskabelige uddannelser har hjemme. Alle fakultetets seks uddannelser har i år højere adgangskvotienter end i 2015 – mest markant er forskellen på Økonomi, der i år kræver 8.1 i snit (mod sidste års 7.0).

Afvist? Fortvivl ikke

KU annoncerede forleden, at den såkaldte dimensionering – beslutningen om at lukke færre studerende ind på uddannelser, der ifølge skønnet ikke giver gode muligheder for at få arbejde – betyder et fald i optaget.

7.440 nyudklækkede studerende skal møde til studiestart i september, og det er en del færre end sidste års 7.921 optagne.

Dog er der håb at hente for dem, der ved midnat fik sig en skuffelse og ikke kom ind på drømmestudiet: der er nemlig ledige pladser på en lang række uddannelser. ´

KU har tilbudt optagelse til 7312 personer, og derfor er minimum 128 pladser ledige og kan søges. Minimum, da der kun er tale om et tilbud om en plads, og fordi flere hvert år ender med at takke nej tak til en studieplads.

Uddannelses- og forskningsministeriet står for det koordinerede optag og sender i løbet af næste uge en oversigt ud over ledige studiepladser. I mellemtiden kan du nørde årets adgangskvotienter ved at klikke på vedhæftede pdf-fil over KU’s gennemsnitskrav.