Overblik: Her vil KU spare 300 millioner

SPAREPLAN – KU’s ledelse har offentliggjort deres spareplan på KUnet. Både administration, uddannelse og forskning bliver ramt, og planen vil medføre afskedigelser »på alle niveauer i organisationen« i starten af 2016.

Et ansættelsesstop. En aflysning af den populære Forårsfestival. En lukning af IVA Vest i Aalborg. De første ofre i KU’s sparerunde er blevet udpeget – men flere er på vej.

Ifølge KU betyder regeringens finanslovforslag, at universitetet skal spare 300 millioner om året med fuld effekt fra 2017. Universitetet vil friholde uddannelse og forskning så meget som muligt, skriver KU – men finder alligevel halvdelen af besparelserne netop på uddannelses- og forskningsområdet, blandt andet gennem en stor reduktion af ph.d-optaget.

Ifølge KUnet skal der spares:

• 75 millioner i fællesadministrationen
• 75 millioner i administrationen på fakulteter og institutter
• 105 millioner ved en reduktion af ph.d-optaget
• 45 millioner på forskning og uddannelse

Fyringsrunde på vej i 2016

Præcis, hvor der skal spares, vides ikke endnu. Rektoratet og dekaner er ifølge KUnet ved at »udforme […] et katalog over mulige funktioner og opgaver, der ikke skal løses fremover«.

Sikkert er det dog, at spareplanen vil medføre en fyringsrunde i foråret 2016, som kommer til at foregå »på alle niveauer i organisationen«. Den endelige beslutning om fyringsrunden vil blive taget på bestyrelsens møde den 8. december, og de konkrete planer om afskedigelserne vil blive meldt ud i starten af det nye år.

Læs mere om KU’s spareplaner på KUnet (kræver KU-login).

dennis.christiansen@adm.ku.dk

Artiklen er rettet 2/11, således at det nu fremgår, at 50 procent af besparelserne skal findes i administrationen (150 millioner) og 50 procent på uddannelses- og forskningsområdet (150 millioner – heraf findes de 105 millioner ved i skære i ph.d.-optaget). København Universitets kommunikationschef har 4/11 bedt os berigtige, at besparelserne ikke kan kaldes ligeligt fordelt, idet KU’s administrationsbudget kun udgør ni procent af omsætningen. Det er hermed gjort.