Uddannelse

Optagelsesstop: Ingen nye studerende på tyrkisk, polsk og andre smalle sprogstudier

SLUT - Humaniora stopper med omgående virkning optaget en række smalle sprogstudier, der ifølge instituttet også risikerer helt at lukke. Ansatte i alarmtilstand, siger kilder.

Hebraisk, Tyrkisk, og Polsk er blandt de sprogstudier studier på KU, som i 2016 går en svær fremtid i møde.

Institut for Tværkulturelle og Regionale Studier (ToRS) sendte nemlig torsdag aften en mail ud til de ansatte og studerene med en hård besked. Optaget af nye studerende stopper med omgående virkning på følgende studier:

Moderne Indienstudier, Eskimologi, Finsk, Hebraisk, Indologi, Sydøstasienstudier, Tibetologi, Klassisk græsk, Indoeuropæisk, Balkanstudier, Indianske sprog og kulturer, Tyrkisk samt Polsk.

Optagelsesstoppet sker som følge af de nedskæringer, som Humaniora og Københavns Universitet har måttet foretage efter regeringens grønthøster-besparelser.

På Humaniora har besparelserne indtil videre ramt hårdt: Der er indført et midlertidigt ansættelsesstop af ph.d.’er, mens ansatte i de kommende uger venter besked på nyt om fratrædelser.

Den offentlige støtte reduceres på Humaniora med omkring 125 millioner kroner hen mod 2019, hvilket svarer til 1/5 af fakultetets nuværende budgetramme, skriver fakultets ledelse til studerende og ansatte.

Uundgåeligt, at studier må lukke

Humaniora udbyder omkring 50 forskellige bacheloruddannelser samt 65 kandidatuddannelser og diverse sidefag. Besparelserne gør det dog umuligt at opretholde samme uddannelsesbredde, og derfor er det »det uundgåeligt, at enkelte uddannelser må lukke, mens andre må lægges sammen inden for større og mere levedygtige enheder,« skriver dekan Ulf Hedetoft i gårsdagens mail.

»Det lægger et ekstremt stort pres på de ansatte på de berørte studier,« Peter Birkelund Andersen, tillidsrepræsentant på ToRS

»Indtil videre ved vi blot, at der ikke bliver optaget studerende på vores studie i år,« siger Jesper Nielsen, lektor i Indianske sprog og kulturer til University Post.

»Jeg er virkelig bekymret. Det bliver svært for de smallere studier at leve op til de parametre, som de større studier vurderes på. Det her studie (Indianske sprog og kulturer, red.) er unikt og det eneste af sin slags i Skandinavien,« siger han og beskriver, at ansatte er i en »alarmstilstand« efter nyheden.

Indianske sprog og kulturer havde sidste år et optag på 11 studerende.

arn@adm.ku.dk