Uddannelse

Nye tal fra EVA: Vejen til job er ikke et udvekslingsophold

UDE OG HJEMME - Det er studiejobbet og praktikforløbet, der tæller, når nyudklækkede dimittender skal ud at finde job. Udveksling har ingen effekt, siger ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut EVA. På KU er de uenige.

Hvis du vil højne dine fremtidige jobmuligheder og løn, skal du ikke prioritere et halvt år af din sparsomme studietid på udveksling til en udenlandsk campus. Du skal hellere finde et relevant studiejob eller praktikplads. Det siger en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut EVA.

Mens det studierelevante arbejde og praktikforløbet gavner både jobsituation og løn, har et halvt år som verdensborger ikke samme effekt, konkluderer EVA-analysen.

Ifølge rapporten supplerer tre ud af fire kandidatstuderende deres uddannelse med et studierelevant arbejde, et praktikforløb eller et udvekslingsophold.

EVA: Udveksling lever ikke op til sit ry

Studerende kan lige så godt blive på deres egen uddannelse som tage på udveksling, konkluderer EVA.

»Udveksling er mindre udbytterigt end sit ry – i hvert fald i forhold til løn og beskæftigelse. Det er lidt overraskende, og det kan skyldes, at udveksling ikke i samme grad kobler til arbejdsmarkedet. Det kan også handle om, at et udlandsophold ikke opnår samme prestige som tidligere, fordi det er blevet så nemt at rejse,« siger projektleder Natasha Reimer Thaysen til Evalueringsinstituttets hjemmeside.

Den nye undersøgelse når således til en anden konklusion end blandt andre KU-lektor Rebecca Adler-Nisssen, som i april fortalte Politiken, at unge opnår særlige kompetencer af at tage på udveksling – og som derfor var bekymret over, at antallet af KU-studerende på udveksling gik nedad.

En forklaring på udvekslingens manglende effekt på lønkontoen og jobmulighederne kan ifølge rapporten være, at de internationale kompetencer, man opnår gennem udveksling, også kan tilegnes på andre måder, for eksempel gennem rejser.

Der er dog en enkelt undtagelse. På det naturvidenskabelige område fik færdiguddannede i gennemsnit 2.457 kroner mere i løn, alene fordi de havde været på udveksling.

Udveksling kan være vigtig på den lange bane

Det er dog ikke alle, der er enige i, at udveksling er uden betydning for jobmuligheder. Trine Sand, områdeleder for International Uddannelse på Københavns Universitet, mener stadig, at et udvekslingsophold er en vigtig erfaring for de studerende, også for deres fremtidige karriere.

»Det er kombinationen af praktikforløb, studierelevant arbejde og udvekslingsophold, der tilsammen giver bedre jobmuligheder på arbejdsmarkedet. Der er ikke nogen oplysninger i rapporten, der direkte siger, at udveksling ikke har nogen effekt. Den siger blot, at udvekslingsophold ikke alene giver hurtigere job og højere løn,« siger Trine Sand.

»Jeg er ikke overrasket over, at den stærke kombination af studieophold i udlandet og studierelevant arbejde giver hurtigere job og højere løn, men jeg er måske lidt overrasket over, at EVA i deres pressemeddelelse slutter, at studerede bare kan ’droppe’ udvekslingsopholdet. At droppe det vil stille de studerende dårligere ifølge EVA’s eget datamateriale.«

EVA har primært fokuseret på første job og startløn i deres undersøgelse. Men ifølge Trine Sand er dette et begrænset undersøgelsesfelt. Et akademisk udlandsophold kan også påvirke de studerendes karriemønstre på længere sigt. Hun fremhæver KU’s egen dimittend-undersøgelse, hvor over halvdelen af de færdiguddannede kandidater mener, at deres studieophold har haft relevans for deres efterfølgende job.

Studiejob er vigtigt – især for samfundsvidenskabelige studerende

EVAs rapport udfordrer ikke gængs viden om at studiejob og praktik er vejen frem for den ambitiøse studerende.

Kandidatstuderende med relevante studiejob på cv’et har 10-20 procentpoint større sandsynlighed for at komme i job året efter dimission. Samtidig får de erfarne studerende 1.300-4.600 kroner mere i løn om måneden end dem, der ikke har haft held med at finde et studiejob.

Det er, ifølge rapporten, de samfundsvidenskabelige studerede, som opnår flest goder ved både studiejob, praktikforløb og udveksling.

uni-avis@adm.ku.dk