Ny forening vil ændre studiekulturen på SUND

PUSTERUM - Studerende hjælper hinanden af med de spidse albuer bl.a. med en social mentorordning.

Ensomme, salte tårer på kollegieværelserne og rundsave på albuerne på studiet. Det er lidt for ofte den accepterede kultur på Medicin – men det skal være slut nu, mener medicinstuderende Ditte Brunsgaard, ophavskvinde bag studenterorganisation Pusterummet.

Ditte Brunsgaard stiftede Pusterummet som en modreaktion på et studiemiljø, hvor hun oplevede at flere og flere medstuderende brændte ud på grund af stress, præstationsangst og et stadigt højere forventningspres.

»Der er en stor tendens til, at hvis du har det svært, så har du måske valgt det forkerte studie. Det er fuldstændig forkert, og det er ikke okay, at man skal have det sådan,« siger Ditte.

Studenterorganisationen er bygget op om tre søjler: bedre oplysning om, hvor man kan søge hjælp; foredrag og kurser om forebyggelse af stress og en mentorordning, hvor kandidatstuderende uddannes til mentorer for de bachelorstuderende.

»Vi lærer at have rundsave på albuerne, men man kan ikke bare skide på hinanden, for vi skal ud og være kollegaer om meget få år, og hvis vi ikke har lært at samarbejde, så bliver der også et dårligere arbejdsmiljø på den anden side. Og så er det da meget sjovere og nemmere at komme gennem studiet, hvis vi gør det sammen.«

Populær mentorordning

Særligt mentorordningen har fået stor opbakning, og allerede i efteråret 2016 bliver de første 20 kandidatstuderende uddannet til mentorer. Uddannelsen foregår i samarbejde med psykologer fra Studenterrådgivningen, og tanken er, at hver mentor kan have tre-fire bachelorstuderende.

Allerede til efteråret kan de første 60-80 medicinstuderende altså se frem til sparring med veluddannede mentorer, og her skal der ikke snakkes pensum.

Mentorordningen skiller sig ud fra de mentorordninger, vi kender fra andre studier og fra erhvervslivet, ved at den ikke skal handle om det faglige, men om det sociale og det udfordrende i at være studerende.

»Vi skal have mere ærlighed og åben snak i stedet for facadepynt,« siger Ditte om tiltaget. Selv beskriver hun sig som en perfektionist, der altid har haft meget høje forventninger til sig selv. Det har åbnet rigtig mange muligheder, men det har også givet udfordringer, begyndende mavesår i folkeskolen og et angstanfald i gymnasiet op til den afsluttende eksamen.

»Siden jeg startede på medicinstudiet, har jeg mødt rigtig mange som mig, og mange har fortalt, at det føles som et nederlag at gå til Studenterrådgivningen og bede om hjælp.«

I sit sabbatår begyndte Ditte til terapeut for at lære at skrue lidt på knapperne, som hun selv beskriver det. Og hun mener, det skal være mere åbent, tydeligt og accepteret, at der er hjælp at få for eksempel hos studievejledningen. Det er en af de opgaver, hun gerne vil løfte i samarbejde med sin studenterorganisation.

Lav noget andet end lektier

Et andet konkret tiltag organisationen arbejder på, er et stillerum på Panum Instituttet. Et fysisk pusterum med sofaer og madrasser, hvor man kan lægge sig ind og tage et powernap, læse en skønlitterær bog til en forandring – eller se et afsnit af en tv-serie.

Og her skal det være forbudt at læse ‘lektier’ – for der skal være plads til at lave andre ting uden at blive mindet om, hvad man føler man burde læse og få dårlig samvittighed.

Da snakken falder på at sænke forventningerne, siger Ditte:

»Man må gerne stræbe mod skyerne og være hamrende ambitiøs, man skal bare passe på sig selv og hinanden.«

Og på det område efterlyser hun en ændring i studiekulturen:

Organisationen vil også forsøge at skabe flere sociale arrangementer, hvor studerende kan møde hinanden på tværs af årgange – og rigtig gerne på tværs af fag. Pusterummet er i øjeblikket primært drevet af medicinstuderende, men tiltaget er for alle på SUND:

»Pusterummet er ikke ment som en klub for ‘de svage’ på studiet – det er en anerkendelse af, at vi alle sammen går rundt med udfordringer og en opfordring til at begynde at italesætte det,« afslutter Ditte.

uni-avis@adm.ku.dk