Uddannelse

Norske virksomheder vil have bachelorer

MASTERSYGE – I Norge mener en erhvervsorganisation, at norske virksomheder ser mange fordele i at ansætte bachelorer. Påstanden bygger på en ny undersøgelse med svar fra 5.500 virksomheder.

Da regeringens kvalitetsudvalg 3. april foreslog, at Danmark skal satse på at uddanne erhvervsrettede bachelorer på universiteterne, satte det gang i en heftig debat: Ville alle disse mange bachelorer overhovedet kunne få et arbejde?

Måske hvis bachelorerne tager til Norge. Ifølge en artikel i norske Aftenposten kan norske virksomheder se flere fordele i bachelorer; i en ny stor undersøgelse har virksomhederne endda argumenter imod at ansætte kandidater.

Undersøgelsen fra erhvervsorganisationen NHO (Næringslivets hovedorganisasjon) er baseret på svar fra 5.500 norske virksomheder.

NHO spørger nu, om Norge lider af en ‘mastersyge’, når 53 procent af erhvervsorganisationens medlemsvirksomheder svarer, at en bachelor kan udføre en arbejdsopgave lige så godt som en kandidat.

I Norge får 11.000 norske studenter hvert år en kandidatgrad, og de har 900 forskellige grader at vælge imellem, skriver Aftenposten.

Bachelorer er stabil arbejdskraft

Ifølge NHO’s undersøgelse har virksomhederne bedre muligheder for selv at uddanne og dermed præge bachelorer end kandidater, og det er noget, virksomhederne selv lægger vægt på. Bachelorerne er også mindre tilbøjelige end kandidater til at smutte videre til et nyt og mere spændende job.

Kun én ud af ti af de norske virksomheder mener ifølge undersøgelsen, at de vil have ‘et stort behov’ for at ansætte mere end en medarbejder med en kandidatgrad inden for fem år, og over halvdelen af dem mener, at arbejdsopgaverne udføres lige så godt eller bedre af en bachelor end af en kandidat, selv om kandidaterne trækker en højere løn.

Ikke alle er enige i konklusionerne fra NHO’s undersøgelse.

Uddannelsesforsker Jannecke Wiers-Jenssen fra Nifu (Nordisk Institut for studier af innovation, forskning og uddannelse) siger til Aftenposten, at ‘mastersygen’ ikke er et stort problem; der er ikke høj ledighed blandt kandidaterne, og de, der er ledige, finder nye områder at blive ansat inden for.

anfj@adm.ku.dk