Uddannelse

Københavns Universitet får rekordmange ansøgere på kvote 2. Se de 10 mest populære uddannelser

Sidste års vilde kvote 2-rekord står ikke længere. Medicin er det mest populære studie blandt ansøgerne, mens et par små sprogfag er årets højdespringere.

Sidste år, da corona netop havde lagt det danske samfund i lænker, modtog Københavns Universitet historisk mange kvote 2-ansøgninger.

I år har universitetet fået endnu flere.

19.150 ansøgninger lå i den digitale brevsprække ved fristen den 15. marts, hvilket er en stigning på 15 procent i forhold til sidste år og dermed det største antal i universitets historie.

Faktisk er det over dobbelt så mange ansøgninger som i 2019.

Hvad ligger bag himmelflugten, kan man spørge?

Der er flere forklaringer, siger Pernille Kindtler, sektionschef for Optagelse & Kommunikation – og den mest åbenlyse er en pandemi, der piller glansen af sabbatår.

»Sidste år var omfanget af corona måske ikke helt gået op for os. Vi havde en ide om, at det ville vare nogle måneder, og så ville vi være tilbage til normale tilstande igen. Jeg tror, det nu er gået op for mange ansøgere, at pandemien kan vare i lang tid, og at den kommer til at få betydning for deres muligheder for at rejse, at tage på højskole og – ikke mindst – at få job,« siger Pernille Kindtler.

Men stigningen bunder ikke kun i pandemien, vurderer hun.

Pernille Kindtler, sektionchef, Optagelse & Kommunikation

Når ansøgningstallet steg eksplosivt sidste år og er fortsat mod skyerne i år, skyldes det også, at flere ansøgere kan gøre sig forhåbninger om at tilkæmpe sig en studieplads via kvote 2.

Københavns Universitet ændrede nemlig sin model for optagelse fra sidste år, så ansøgerne for det første ikke skal have et snit på minimum 6,0 for at søge, og for det andet skal igennem en kognitiv prøve og et interview for at blive optaget. Den nye prøve blev sidste år aflyst på grund af corona, men i år vil den blive afholdt online, fortæller Pernille Kindtler.

Det er altså ikke længere primært kvote 2-ansøgernes tidligere aktiviteter og meritter, der er afgørende i udskillelsesløbet – det er i høj grad også deres præstationer til prøven og interviewet.

»Den nye optagelsesproces bygger mere på specifikke kompetencer, man skal have. Det gør, at flere tænker, at de kan have en chance, og at der ikke er alle mulige ting, som de skal have lavet for at komme ind,« siger Pernille Kindtler.

Sprogfag på himmelfart

Stigningen i ansøgertallet er fordelt bredt over de seks fakulteter på Københavns Universitet.

Højdespringeren er det mindste fakultet, Teologi, der har fået over 50 procent flere ansøgninger end sidste år, men også Det Humanistiske Fakultet kan glæde sig over en bred fremgang på næsten 20 procent.

Særligt et par små sprogfag springer i øjnene.

Hvor Latin fik 5 ansøgninger på kvote 2 sidste år, har studiet i år fået 21, en stigning på 320 procent. Hvor Græsk også fik en håndfuld ansøgninger sidste år, har studiet i år fået 19, en stigning på 280 procent.

Og også de lidt større sprogfag som Italiensk, Fransk og Tysk oplever en mærkbar fremgang i ansøgertallet.

Pernille Kindtler, sektionschef, Optagelse & Kommunikation

»Jeg har ikke én forklaring på det, men der tales jo en del om, at vi mangler unge, der har lyst til at læse sprogfag i Danmark. Så det er rigtig positivt, at vi ser de stigninger,« siger Pernille Kindtler.

Hun glæder sig over, at ansøgerfeltet har bredt sig ud, også til mindre fag, hvor chancen for optagelse er relativt stor.

Men enkelte steder klumper feltet stadig sammen. Det gælder særligt Medicin, Psykologi og Jura, der har modtaget henholdsvis 2.737, 2.315 og 1.703 ansøgninger, alle klare stigninger sammenlignet med sidste år. Og det vil resultere i myriader af afslag.

»Sidste år havde vi også rigtig mange afslag, og det er selvfølgelig ærgerligt. Men vi havde også det højeste antal optagne nogensinde, så folk fandt hen, hvor der var plads,« siger Pernille Kindtler.

»Man kan håbe på, at særligt de ansøgere, der har søgt ind på de mest populære uddannelser, når at tænke i alternativer og får en snak om deres uddannelsesvalg frem mod kvote 1-fristen. Det kan være, at også andre uddannelser kan opfylde deres ønsker.«

Her er de ti mest søgte uddannelser på kvote 2:

Medicin – 2737
Psykologi – 2315
Jura – 1703
Odontologi- 889
Veterinærmedicin- 768
Statskundskab – 693
Antropologi – 615
Sociologi – 555
Film- og medievidenskab – 508
Tandplejer – 432