Uddannelse

KU stormer frem på rangliste over verdens bedste universiteter

RANKINGS - KU springer fra plads 160 til 82 på Times Higher Education World University Rankings. Der er stadig langt op til højest placerede skandinaviske universitet.

Det går fremad for Københavns Universitet – i hvert fald når man kigger på KU’s placering på de internationale ranglister over verdens bedste universiteter.

I august kravlede København fra 39. til 35. pladsen på det såkaldte Shanghai-ranking – og på den netop offentliggjorte Times Higher Education World University Rankings (THE) for 2015-16 har KU foretaget et endnu større hop, fra plads nr. 160 til nr. 82.

Københavns Universitet overhaler dermed Aarhus Universitet, som i år ligger på listens 149.-plads. DTU er 169, Aalborg og CBS ligger blandt nr. 201-250, og SDU er i gruppen 301-350. Der er stadig lang vej op til det bedst placerede skandinaviske universitet, Karolinska Instituttet på 28. pladsen, og også Uppsala Universitet (81) og Helsinki Universitet (76) ligger foran KU på listen.

Rutsjebanetur på ranglisten

THE måler på 13 indikatorer inden for fem overordnede parametre: Teaching, Research, Citations, Industry Outcome og International Outlook. Københavns Universitet går fremad på alle fem parametre, især Teaching og Citations.

To ud af de 13 indikatorer viser en tilbagegang, nemlig dem, der beskriver 1) forholdet mellemawarded PhD og academic staff, og 2) papers og academic and research staff. Ifølge KUnet.dk skyldes det, at man har skruet op for ph.d-optaget, hvilket på kort sigt forværrer KU’s position – »indtil satsningen på ph.d.-området viser sig i antallet af tildelte ph.d.-grader.«

Københavns Universitet har over de sidste fem været i gennem lidt af en rutsjebanetur på THE-rankingen. I 2010 ændrede Times Higher Education sin metodologi, hvilket fik KU til at styrtdykke fra en 51. til en 177. plads.

Læs mere om den nye Times Higher Education Ranking på vores engelske site, University Post.

dennis.christiansen@adm.ku.dk