Uddannelse

KU skal støvsuge klaverløse hjem for talenter

HVERVNING - Uddannelsesministeren har kommanderet universiteterne ud til kanten af Danmark for at finde de studerende, der ikke ellers ville komme i nærheden af en uddannelse. På KU skal man til at finde ud af, hvordan det skal ske.

»Det er vigtigt, at samfundet ikke går glip af en uudnyttet talentmasse,« har uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen (R) indskærpet i de udviklingskontrakter, som udstikker universiteterne og de øvrige 29 videregående uddannelsesinstitutioners opgaver i de næste tre år.

Universiteterne har simpelthen fået besked på at bryde den sociale arv.

Det betyder, at rektorerne skal både blive bedre til at finde studerende fra ‘ikke-uddannelsesvante hjem’ og gøre sig mere umage med at holde på de mønsterbrydere, de allerede har optaget.

Minister vil samle mønsterbryder-knowhow

Uddannelsesministeriet vil ikke diktere, hvordan de mønsterbrydende unge skal findes af uddannelsesinstitutionerne, kun at de skal. Logikken er, at en professionshøjskole eller et erhvervsakademi allerede i dag kan tiltrække andre typer studerende end et universitet, og at rekrutteringen måske derfor også skal være forskellig fra institution til institution.

Desuden ved ministeriet heller ikke, hvordan man bryder den sociale arv og får unge fra ikke-boglige hjem til at tage en lang uddannelse. Faktisk er uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen i færd med at samle et ‘mønsterbryderkorps’, der skal diske op med nye idéer.

»Korpset skal skabe debat, opsøge dialogen, indsamle ideerne og besøge uddannelsessteder,« skriver ministeriet. Interesserede eksperter i social mobilitet – hvad enten de er akademikere eller mønsterbrydere selv eller begge dele – kan melde sig til korpset via ministeriets hjemmeside.

KU vil fokusere på gymnasierne

»Vi vil overveje dette grundigt,« siger vicedirektør for kommunikation og formidling på KU Jasper Steen Winkel, der erkender, at KU ikke står med nogen fiks og færdig plan for, hvordan man vil øge rekrutteringen af unge fra de socialgrupper, der typisk vælger universitetet fra.

Han forventer ikke, at KU vil ændre på reglerne for optag.

I foråret 2014 varslede KU endda, at de faglige optagelseskrav bliver sat et nøk op, idet ansøgere fra 2017 skal have minimumskarakteren 6, hvis de vil ind på en af 36 BA-uddannelser, hvor der ikke gælder karakterkrav i dag.

»Vi kan se, at der er store forskelle på, hvor mange studerende vi optager fra de enkelte gymnasier. En overvejelse kan være at styrke vores præ-rekruttering i gymnasieskolen, altså kontakten med eleverne omkring studieforberedende elementer, snarere end at ændre på adgangskravene,« siger Jasper Steen Winkel.

Prorektor på KU Lykke Friis har dog også tidligere i år sagt til Uniavisen, at kvote 2 fortsat er en vigtig prioritet for KU:

»Livet er ikke snorlige, hverken for en studerende eller for en prorektor, så vi skal gennem kvote 2 stadig have mulighed for at optage studerende, som måske har haft en svær gymnasietid,« sagde Lykke Friis.

KU har ifølge loven mulighed for at skrue op for kvote 2-optaget, men rektoratet har ikke lagt planer frem om at gøre det.

Konservative studerende frygter forskelsbehandling

Konservative Studerende er kritiske over for det nye krav om at hverve flere studerende fra ikke-boglige hjem.

»Universiteternes primære opgave er at skabe et ideelt læringsmiljø,« siger landsformand Andreas Teckemeier. »Det må være ens meritter, man skal vælges på, ikke andet.«

Konservative Studerende går ind for, at universiteterne forsøger at hjælpe deres studerende med at gennemføre studierne, men advarer mod forskelsbehandling:

»Man bør ikke bruge sociale klassificeringer til at beslutte, hvem der skal fastholdes, og hvem der ikke skal,« siger Andreas Teckemeier.

Borgerlige partier ikke begejstrede

Heller ikke partierne Venstre eller Liberal Alliance regeringens nye målsætning, begge partier synes at forudsætte, at mønsterbrydertanken forudsætter en form for forskelsbehandling af studerende:

»Det er et nedladende syn på unge mennesker fra provinsen. Hvorfor skulle de ikke kunne yde den vedholdenhed, der skal til for at skabe gode faglige resultater?« siger uddannelsesordfører for Liberal Alliance Merete Riisager ifølge Berlingske. Og uddannelsesordfører for Venstre Esben Lunde Larsen siger til samme avis, at et
universitet ikke er til for at »tage alle mulige særhensyn.«

chz@adm.ku.dk