KU lukker afdeling i Aalborg - og dyrehospitaler er i fare

NEDSKÆRINGER - Informationsvidenskab lukker deres afdeling i Aalborg. Samtidig advarer KU om, at universitets dyrehospitaler også er lukningstruede.

Kun 26 studerende er i år optaget på BA-uddannelsen på det Informationsvidenskabelige Akademi i Aalborg (IVA Vest). Det er det laveste i uddannelsens historie. På den baggrund vælger Det Humanistiske Fakultet nu at nedlægge afdelingen over en periode på tre år.

»Det er en vanskelig beslutning at afvikle IVA Vest, som har været en del af den tidligere Danmarks Biblioteksskole i over 40 år. Men det er det eneste ansvarlige at gøre. Vi kan se, at uddannelsen er på kanten af kritisk masse, og at den vigende søgning kun fortsætter,« siger Ulf Hedetoft, dekan for Det Humanistiske Fakultet.

Studerende frustrerede

De studerende på IVA Vest har ikke været orienteret om lukningen før den 6. oktober. Det imponerer ikke Simone Hagemann, som læser på IVA Vest og desuden er formand for De Studerendes Råd på uddannelsen.

»Vi er meget kede af og frustreret over den måde, ledelsen har tacklet det hele på. Vi har fået så mange nye informationer i løbet af de sidste par uger, men intet har været noget i stil med en afvikling af IVA Vest,« fortæller Simone Hagemann.

Ifølge Simone Hagemann undrer de studerende sig desuden over, at årgang 2013 ikke får mulighed for at starte på kandidatuddannelsen til sommer i Aalborg, da den årgang kunne nå at blive færdig til sommeren 2018.

»Det giver os signal af, at de om muligt gerne vil kunne lukke afdelingen før 2018,« siger hun.

IVA (både afdelingen i Aalborg og den tidligere Biblioteksskole i København) har kun været en del af Københavns Universitet siden 2013.

Dekan frygter for dyrehospitalerne

Med regeringens bebudede besparelser på uddannelsesområdet frygter Dekan Ulla Wewer fra Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, at dyrlægeuddannelsens hospitaler også går en usikker fremtid i møde.

»Staten betaler for at uddanne dyrlæger, men det er ikke tilstrækkeligt til at drive de to dyrehospitaler, der er nødvendige for at give de studerende en ordentlig praktisk træning. Med det forslag til finanslov, der ligger lige nu, er jeg stærkt bekymret for, om vi har råd til at opretholde hospitalerne på det niveau, der kræves,« siger Ulla Wewer.

Schæferhunden Dante før en operation i 2014. De studernedes tid på dyrehospital er en vigtig del af uddannelsen til dyrlæge, men pengene rækker ikke til at drive de dyre klinikker, mener KU.

Konsulentfirmaet PA har lavet en beregning, der viser, at en dyrlægestuderendes uddannelse på hospitalerne koster op til 343.000 kr. om året, men det statslige tilskud dækker kun de 94.900 kr.

»Vi har i årevis måtte drive dyrehospitalerne med et betydeligt supplement af forskningsmidler. Vi har netop gennemført besparelser på de veterinære institutter for at få enderne til at mødes. Det kan ikke blive ved, og vi kan ikke udsulte andre uddannelser og forskningsområder for at betale for hospitalsdrift,« siger Ulla Wewer. »Det er vi nødt til at gøre politikerne og samfundet opmærksom på. Jeg ved ikke, hvad jeg ellers skal stille op.«

Dyrlægestuderende vil råbe politikere op

Svend Erik Garbus er dyrlægestuderende og var sidste år spidskandidat til universitetsbestyrelsen for Konservative Studerende på KU. Han oplever i denne tid stort mismod hos sig selv og blandt medstuderende over de dystre politiske udmeldinger.

»Vi er meget frustrerede over, at dyrehospitalerne er i fare. Det er enormt stressende. Hele vores uddannelse bygger på, at vi får klinisk erfaring, og det risikerer vi nu at miste,« siger Svend Erik Garbus.

Han fortæller, at de veterinære uddannelser traditionelt har været både pragmatiske og positive over for at efterkomme politiske beslutninger. Men denne gang kan grænsen være nået.

»Når vores kernefaglighed kommer i fare, kan vi snart stå i en situation, hvor vi for alvor kommer til at gøre politikerne opmærksomme på problemerne,« siger han.

uni-avis@adm.ku.dk