Uddannelse

KU indgår stor udvekslingsaftale med universitet i Australien

AFTALE - Fremover kan 50 studerende fra KU tage af sted på udvekslingsophold ved det prestigefyldte University of Sydney hvert år. Som by er Sydney også et eftertragtet sted at komme til; den er en af verdens 10 bedste at leve i.

For ti år siden begyndte Københavns Universitet (KU) at udveksle to studerende per år med University of Sydney i Australien. I de følgende år voksede det tal stille og roligt.

Mandag 27. juni underskrev de to parter så en såkaldt super-udvekslingsaftale om at udveksle op til 50 studerende per år. Den gælder for fem år og kan fornys.

Det er den første såkaldte super-udvekslingsaftale, som University of Sydney har indgået med et andet universitet, mens det er KU’s anden (den første var med University og Toronto i Canada, og den ligger på ‘kun’ 20 studerende per år).

Dygtige undervisere og moderne faciliteter

Jurastuderende Jeppe Nylander Jensen ved KU var udvekslingsstuderende ved Sydney of University på sit sidste semester. Opholdet kostede ham 100.000 kroner til bolig, bøger og lommepenge. Sådan blev det, også selvom udvekslingsaftalen betalte for undervisningen, men den udgift var alligevel pengene værd, fortæller han.

»University og Sydney har først og fremmest et meget højt niveau. De har dygtige undervisere, moderne faciliteter og mange af deres bygninger er helt nye. Sydney er også en suveræn by. Stranden er tæt på, vejret er godt, og den har et pulserende liv på en lidt anden måde end i København,« siger Jeppe Nylander Jensen.

Det mener konsulentvirksomheden Mercer også. Deres Mercer Quality of Living Rankings placerer nemlig Sydney som en af verdens 10 bedste byer at leve i, og fagligt gav opholdet også Jeppe Nyland Jensen en masse.

»Jeg blev bedre til mit engelsk, og jeg fik et bedre perspektiv på min egen uddannelse ved KU, for de har et helt andet retssystem dernede,« siger han.

Nogle jurafag er meget ‘nationalitetsbetingede’, fortæller Jeppe Nylander Jensen. De meget australsk funderede fag har han brugt til at få mere perspektiv på sin uddannelse i Danmark, mens andre fag har kunnet overføres direkte til KU fra University of Sydney.

Måske også udveksling på ph.d.-området

Mandag den 27. juni fløj Sydney of University’s prorektor Tyrone Carlin til Danmark med det ene formål at underskrive aftalen med KU’s prorektor Lykke Friis. Det skete i Professorvillaen i universitetsfirkanten i indre by.

Ifølge Trine Sand, områdeleder for International Uddannelse og SU ved KU, udtrykte Tyrone Carlin begejstring for at tage samarbejdet med KU et stort skridt videre.

Både Lykke Friis og Tyrone Carlin håber, at samarbejdet – udover at skabe mere udveksling på bachelor- og kandidatniveau – fremover strække sig til også komme til at gælde ph.d.-området og eventuelt skabe flere forskningskontakter imellem de to universiteter.

Henover efteråret 2016 skal KU ifølge aftalen holde en række møder med University of Sydney. Fx tager en tvær-fakultær KU-delegation til Sydney i november.

anfj@adm.ku.dk