KU er populært som aldrig før

OPTAG – Der er rift om studiepladserne på Københavns Universitet, og det får adgangskvotienterne til at stige. Studiechef Claus Nielsen er godt tilfreds med årets bacheloroptag, men er opmærksom på, at de høje kvotienter kan få studerende til at søge andre steder hen.

Der er ikke mange job at få i Danmark, hvis ikke man har en uddannelse, og det får unge til i stigende grad at søge om optagelse på landets videregående uddannelser. Det gælder også på KU, hvor årets ansøgere har fortsat de sidste par års tendens og har været gode til at søge bredt.

»De unge mennesker er smarte og søger realistisk,« mener studiechef på KU, Claus Nielsen. »De vil gerne i gang med at studere og har samtidig en idé om, hvor de kan komme ind. Det er glædeligt at se.«

Idet ansøgerne ikke nøjes med at søge om optagelse på de allermest efterstræbte uddannelser, har Københavns Universitet i år kunnet fylde langt de fleste stole op og tilbød den 30. juli 7.358 ansøgere en studieplads. Det er ny rekord.

Efterspørgslen på studiepladser stiger

På grund af finanskrisen og et øget politisk fokus på uddannelse er antallet af ansøgninger til universitetet siden 2008 steget støt. KU har i forhold til 2011 i år udbudt næsten fem procent flere pladser – heraf 45 på Statskundskab – men det har tilsyneladende ikke været nok til at mætte markedet.

»Rigtig mange af vores uddannelser er adgangsbegrænsede, så når vi skaber nye studiepladser, bliver de med det samme brugt, da vi har ansøgerne til dem. Og at dømme efter adgangskvotienterne kan man bestemt ikke sige, at de flere pladser får kvaliteten af ansøgerne til at falde,« siger Claus Nielsen.

Der er på nuværende tidspunkt stadig godt 150 ledige pladser på uddannelser som Naturvidenskab og it, Teologi, Fysik og Fransk, men Claus Nielsen forventer, at universitetet inden slutningen af august vil kunne melde tæt på udsolgt. Der er sidste frist for ansøgning om ledige pladser den 17. august.

LÆS: Her er der ledige pladser

Universitetet må ikke blive et uopnåeligt sted

Andre uddannelser får langt flere ansøgninger, end de kan imødekomme, og selvom Statskundskab i år har udbudt mange flere studiepladser, er adgangskvotienten steget fra 10,8 til 10,9. Den uddannelse, der i Danmark har været sværest at komme ind på, er Molekylær Biomedicin på Københavns Universitet. Her er der en adgangskvotient på 11,7.

Den store interesse fra dygtige studerende glæder Claus Nielsen, som dog også er en anelse bekymret for, om kravet om høje snit vil skræmme for mange unge mennesker væk fra universitetet.

»Man kan frygte, at universitetet kommer til at fremstå som et meget uopnåeligt sted. Det er i og for sig godt i ranking-sammenhænge, men samtidig er vi en offentligt finansieret institution og skulle derfor gerne være et sted, hvor man ikke med det samme opgiver at søge om optagelse. Det kan være lidt svært, når adgangskvotienterne nogle steder er så høje, og konkurrencen er benhård.«

Han minder samtidig om, at der trods stor tilstrømning til landets øvrige universiteter ikke der er samme adgangsbegrænsninger. Mens der på Litteraturvidenskab på KU i årevis har været en adgangskvotient på over 10, har der på samme uddannelse på Syddansk Universitet i en årrække været frit optag. I år er kvotienten i Odense på 5,7.

uni-avis@adm.ku.dk