Uddannelse

Københavns Universitet uddanner verden i folkesundhed

MASTER - Forbindelsen mellem fattigdom og sundhed står øverst på skemaet i masteruddannelsen i International Sundhed, som indtil videre har produceret ikke færre end 350 kandidater fra især Afrika.

Københavns Universitets masteruddannelse i International Sundhed har fokus på alle former for fattigdomsrelaterede sundhedsproblemer, når medicin, malariaforebyggelse, sukkersyge og fedme sættes på skemaet.

»Det er jo primært problemstillinger i middel- og lavindkomstsamfund, som vi uddanner i. Men det kan også dreje sig om fattige befolkningsgrupper i rige lande, fx marginaliserede grupper som etniske minoriteter,« forklarer Britt Pinkowski Tersbøl, der har været studieleder siden 2007:

»Siden 1999 har vi uddannet cirka 25 om året eller i alt 350 personer – med en overvægt af kvinder og rigtig mange fra Ghana.«

Uddannelsen er målrettet sundhedsprofessionelle, der skal have et løft i folkesundhedsvidenskaben. Det er hovedsageligt sygeplejersker og jordemødre, som indskriver sig, og oftest kun et par læger på hver årgang. Men også danske lærere, som er ude i et karriereskift, deltager i uddannelsen.

Gruppearbejde udfordrer

En vigtig del af masteruddannelsen er de fem uger på Christian Medical College i Vellore i Indien, hvor de studerende skal gennemføre mindre forskningsprojekter blandt den lokale befolkning.

»Her kommer de helt ned i materien og skal vise, at de virkelig kan arbejde forskningsbaseret,« forklarer Britt Pinkowski Tersbøl.

Noget andet, som virkelig udfordrer de studerende, er gruppearbejde. Britt Pinkowski Tersbøl forklarer, hvordan gruppedynamikker er en vigtig del af deres introkurser, fordi mange studerende er vant til en hel anden form for kommandoveje på både studie og job.

Men uddannelsens sigte på at geare de studerende til ledende stillinger i deres hjemlande kræver, at de lærer koordinering, samarbejde og forandringsledelse. Og fakta viser, at det lykkes for mange. De sidder nu i ledende stillinger i ministerier, internationale organisationer eller sundhedssektoren i deres hjemlande.

Læs også: Dansk master: Afrikanske kvinder kan ikke få armene ned