Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Hvordan skal vi kunne undvære vores gode studiejob?

Q&A - Spørgerunde på Kvinderegensen, der har uddannelsesministeren til middag.

Marie Tolstrup, kandidatstuderende, Medicin:

Regeringen ønsker, at vores primære læring skal ske på universiteterne og ikke via ­studiejob. Men uden ekstra midler til universiteterne, hvordan skal de så kunne udfylde den rolle, studiejob læringsmæssigt har for mange studerende i dag?

Sofie Carsten Nielsen svarer:

»Det må aldrig blive sådan, at det at gå på universitetet bliver betragtet som noget sekundært. Den primære læring sker på universitetet, og når man vælger et fuldtidsstudie, betyder det selvfølgelig et intensivt studieforløb, der er forankret på universitetet. Det skal vi have styrket endnu mere, og her må vi lære af nogle af de uddannelsesinstitutioner, som skaber tættere dialog mellem studerende og undervisere, men også formår at linke teori og praksis sammen som del af studiet. Det er ikke ensbetydende med, at studiejob ikke er relevante. Det er helt afgørende, at teori og praksis går hånd i hånd, og derfor har vi netop kæmpet for at sikre rum til begge dele med fx et øget fribeløb, så man nu som studerende kan arbejde 20 timer om ugen uden at det rammer ens SU. Der er og skal være plads til begge dele.«

SE NÆSTE SPØRGSMÅL: Hvad skal afgøre uddannelsesudbuddet?

Seneste