Uddannelse

Hver anden praktikant rammes af forbud mod praktikløn

KLEMME – Halvdelen af de Djøf-studerende, der er i praktik i forbindelsen med deres uddannelse, får løn under opholdet, men det er ulovligt, har Styrelsen for Videregående Uddannelser præciseret. De må i fremtiden klare sig for deres SU, og det vil få mange til helt at droppe praktikken, lyder frygten.

16 procent af Djøf-studerende tager et praktikophold i løbet af studierne, men det risikerer at blive væsentligt færre i fremtiden.

Det til trods for at fagforeninger og erhvervsorganisationer netop anbefaler praktik som en måde at få foden inden for på arbejdsmarkedet i en tid med høj akademikerledighed.

Det ikke længere er tilladt at modtage nogen form for løn under projektorienterede studieforløb (praktik) i en virksomhed eller i en organisation, har Styrelsen for Videregående Uddannelser præciseret i et brev sendt til alle danske universiteter den 10. marts i år.

Det betyder, at mange studerende ikke vil have råd til et praktikophold, da SU’en ikke kan dække leveomkostningerne, mener Djøf.

Må droppe praktikken

Cirka 56 procent af de studerende, som er i praktik, får løn, og 20 procent bliver kompenseret på anden vis i form af eksempelvis kost og logi, viser Djøf’s Studielivsundersøgelse fra 2013.

At det er slut med at få løn, selv om om man fravælger eller er løbet tør for SU, undrer Wenche Marit Quist, forsknings- og uddannelsespolitisk chef i Djøf.

Det vil få mange til at droppe praktikken, vurderer hun.

»Vi ved, at mange ikke har råd til at tage i praktik, hvis de ikke får løn, fordi de ikke har tid til have et studiejob ved siden af, og SU’en ikke dækker leveomkostningerne i de store studiebyer,« siger hun.

Venter på ny minister

Djøf, Dansk Erhverv og Dansk Journalistforbund har derfor skrevet til uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen om problemet, men nåede ikke at få svar inden valget blev udskrevet.

»Vi synes, at det skal laves om hurtigst muligt, men lige nu sidder vi og venter på den nye minister,« siger Wenche Marit Quist.

Djøf vil have, at de studerende kan få kompensation eller praktikløn svarende til fribeløbet, altså den sum man må tjene ved siden af sin SU.

Praktikanter en populær ressource

Ifølge Mette Fjord Sørensen, uddannelses- og forskningspolitisk chef i Dansk Erhverv, vælger mange virksomheder at betale løn eller en form for kompensation til deres praktikanter, selv om de ikke er forpligtet til det.

De ved, at praktikanterne ikke har tid til at have et studiejob imens, da arbejdstiden under praktikken ofte er 37 timer om ugen.

Desuden bruges praktik som rekrutteringskanal, og her kan løn være med til at tiltrække de bedste, forklarer hun.

»Virksomhederne vil også gerne signalere, at praktikanterne er en værdsat arbejdsressource, og at de får et større ansvar end hvis det var deres studiejob,« siger Mette Fjord Sørensen.

Det vil stadig være muligt at betale den studerende for dokumenterede udgifter under praktikopholdet, men dokumentationskravet vil pålægge arbejdsgiverne en urimelig administrativ byrde, mener Mette Fjord Sørensen.

Job med løn slået op

En hurtig søgning i Københavns Universitets jobbank viser, at der stadig er masser af praktiksteder, der udbetaler løn eller en kompensation i form af et fast månedligt beløb.

Danmarks største analyseinstitut TNS Gallup har blandt andet slået en praktikantstilling op med en fast månedlig kompensation på 5.900 kroner.

Dorthe Ibinger, Senior Research Executive hos TNS Gallup, understreger, at virksomheden overholder reglerne, og er i dialog med Styrelsen for Videregående Uddannelser for at få præciseret dem.

Kompensation for manglende studiejob

Dorthe Ibinger tilføjer, at mange tager praktikopholdet uden at få ECTS-point for det. Dermed er det ikke en del af deres uddannelse, men de prioriterer at få erfaringen på deres CV, da det kan hjælpe dem i deres senere karriere.

Dorthe Ibinger forklarer, at TNS Gallup giver praktikanterne en kompensation, fordi arbejdstiden er 37 timer, og de derfor ikke kan forventes at have et studiejob ved siden af.

»Jeg tvivler på, at vi kan tiltrække praktikanter, hvis de slet ikke må få noget for det.«

clba@adm.ku.dk