Hvad skal der blive af os, når I lukker vores uddannelse?

DEBATINDLÆG - Studerende på KU's Informationsvidenskab i Aalborg mister deres uddannelsessted. De frygter at blive overladt til sig selv.

I en artikel fra 27. oktober, ‘HUM-Dekan: Har nogen på Christiansborg en strategi for uddannelse?’, udtrykker forkvinden for HUMrådet frygt for eventuelle lukninger af uddannelser. Denne frygt forstår vi ikke helt. Ikke fordi vi ikke tænker, at det ikke kan ske, men fordi det i en eller anden grad rent faktisk allerede er sket.

»Min allerstørste frygt er, at studerende vågner op til beskeden om, at deres uddannelser må lukke,« sagde HUMrådets forkvinde Laura Bech Hansen til de fremmødte humanister ifølge artiklen

Her i Aalborg vågnede vi nemlig den 6. oktober præcis op til beskeden om, at vores elskede Aalborg afdeling af Det Informationsvidenskabelige Akademi (IVA Vest) står til at skulle lukke i sommeren 2018.

En beslutning, der nærmest blev taget over natten, og uden man overhovedet hørte de studerende. Man har dog senere hen valgt at inddrage de studerende (efter pres fra De Studerendes Råd) i hvordan de næste tre år skal foregå. Men det ændrer ikke på det faktum, at vi studerende i Aalborg allerede er vågnet op til, at vores uddannelsessted lukker.

Vi er klar over og har fuld forståelse for, at Københavns Universitet står over for at skulle spare, og vi forstår godt, hvorfor man netop har valgt at lukke IVA Vest. Men vi forstår ikke den måde hvorpå man har valgt at gøre det.

»Kan vi overhovedet være sikre på, at vi får mulighed for at få kvalitetsundervisning i Aalborg frem til lukningen i 2018?«

Vi studerende fik at vide om mandagen, at vi skulle møde op til et ekstraordinært orienteringsmøde om tirsdagen – ikke engang 24 timer senere. Og flere informationer fik vi ikke den dag; vi vidste altså ikke før på selve mødet, at vores uddannelse står til at lukke.

Herefter har vi så gentagne gange spurgt KU om en begrundelse for selve lukningen, og for hvorfor de i første omgang meldte ud at der ikke ville være et optag på kandidatuddannelsen på IVA Vest, og at sidste optag på Det erhvervsrelaterede projektmodul (DEP) ville blive i 2016.

Ledelsen har senere hen ændret en smule på deres beslutning, så der fx nu er optag på projektmodulet i 2017, og der er mulighed for, at de studerende der nu er på femte semester kan blive indskrevet på kandidatuddannelsen på IVA Øst, men stadig tage kandidatmoduler i Aalborg.

Men kan vi overhovedet være sikre på, at vi får mulighed for at få kvalitetsundervisning i Aalborg frem til lukningen i 2018? Og at vi som kandidatstuderende ikke pludselig bliver overladt mere eller mindre til os selv?

uni-avis@adm.ku.dk