Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Hvad skal afgøre uddannelsesudbuddet?

Q&A - Spørgerunde på Kvinderegensen, der har uddannelsesministeren til middag.

Bjørn Vilshammer Christiansen, bachelorstuderende, Geografi og Geoinformatik:

Der er lige nu stor debat om, hvad der skal styre uddannelsesudbuddet, og jeg frygter selv, at det enkelte universitet jagter høje taxametersatser i stedet for at tilrettelægge udbuddet efter samfundsmæssig relevans og anvendelighed på arbejdsmarkedet. Hvilke kriterier, mener du, skal være afgørende for, hvilke uddannelser universiteterne udbyder?

Sofie Carsten Nielsen svarer:

»Vi kan ikke være bekendt at uddanne til arbejdsløshed. Tænk at læse fem-seks år på et universitet og så ikke få lov til at bruge det, man kan, og brænder for, bagefter. Det er da ikke i nogens interesse – hverken den enkelte studerende eller samfundets. Hvis vi gerne vil have gratis uddannelse, sundhed og et socialt sikkerhedsnet i fremtiden, som vi har i dag, så bliver vi nødt til sikre, at dem vi uddanner, er de hænder og hjerner, som vi har brug for. Hvordan vi gør det, er det svære spørgsmål og netop det, som regeringens kvalitetsudvalg skal hjælpe os med at finde løsninger på. Vi bliver nødt til at se på, hvem og hvor mange vi uddanner, og om det afspejler arbejdsmarkedets behov. Det er en svær og følsom, men nødvendig, diskussion. Og her skal vi passe på, vi ikke havner i en sort-hvid debat, hvor dannelse bliver modsætningen til samfundsrelevante uddannelser.«

SE NÆSTE SPØRGSMÅL: Kan vi få et nationalt studenterombud?

Seneste