Uddannelse

Her kommer de studerende fra

TOP 10 - Københavns Universitet skal tiltrække flere studenter fra gymnasier i Østdanmark, men hvor kommer der flest fra? Se listen.

Er der hold i påstanden om, at gymnasierne nord for København dominerer Københavns Universitet (KU),fordi de får flest studenter optaget på universitetet inde i byen?

Uniavisen har regnet på 2014’s optagelsestal til KU, og der er da også hele fem gymnasier fra Nordsjælland, der kommer med i en top 10 over de, der sender flest studenter ind på KU.

Af de resterende fem ligger de to inde i København, to i Roskilde og det sidste i Holbæk.

Top 10 til KU:
1. Københavns VUC, Kbh. K. (167)
2. Virum Gymnasium, Nordsjælland (163)
3. Rysensteen Gymnasium, Kbh. V. (143)
4. Roskilde Gymnasium, Roskilde (140)
5. Espergærde Gymnasium og HF, Nordsjælland (134)
6. Frederiksborg Gymnasium og HF, Nordsjælland (131)
7. Stenhus Gymnasium og HF, Holbæk (125)
8. Nærum Gymnasium, Nordsjælland (124)
9. Roskilde Katedralskole, Roskilde (119)
10. Gammel Hellerup Gymnasium, Nordsjælland (114)

Opgørelsen er i absolutte tal og tager ikke de enkelte gymnasiers størrelse i betragtning. I alt 253 uddannelsesinstitutioner indgår i statistikken.

Find dit gymnasie (pdf): Optag per gymnasieskole antal raekkefoelge pdf

Provinsen syner mindre

Billedet over hvilke gymnasiale uddannelser, der sender færrest studerende ind på KU, er lidt mere broget. Danmarks i alt fire gymnasiale uddannelser består af den almene studentereksamen (stx), højere teknisk eksamen (htx), højere handelseksamen (hhx) og Højere Forberedelseseksamen (HF).

Se statistik over, hvilke gymnasier, der sender flest og færrest til KU (pdf): Optag per gymnasieskole alfabetisk pdf

Vi har valgt kun at se på statistikken for Sjælland, da vi lavede en ‘Bund 10 til KU’. Et landsbillede blev for broget, fordi mange uddannelsesinstitutioner kun sendte én student ind på KU i 2014.

I et forsøg på at lave en mere repræsentativ ‘Bund 10 til KU’ er de 10 gymnasiale uddannelser trukket ud efter en ‘manuel’ vurdering blandt de 132 (fra nr. 121 – 253) uddannelsesinstitutioner i statistikken, der sender færrest studerende ind på KU, og som ligger på Sjælland.

Bund 10 fra Region Sjælland til KU:
1. EUC Sjælland, Næstved, Haslev, Køge og Vordingborg (11)
2. CELF – Center for erhv.rettede udd. Lolland-Falster (13)
3. Høng Gymnasium og HF (15)
4. Niels Steensens Gymnasium (16)
5. Nordvestsjællands HF & VUC, Kalundborg og Holbæk (17)
6. Københavns Private Gymnasium (17)
7. Akademisk Studenterkursus (18)
8. Køge Handelsskole (19)
9. VUC Vestsjælland Syd, Slagelse, Korsør og Ringsted (21)
10. Nakskov Gymnasium og HF (22)

Virum mod Ishøj: 48 – 22

For at illustrere hvor stor den relative forskel er i optaget til KU imellem gymnasierne i den østlige del af Sjælland, har vi lavet en sammenligning mellem Virum Gymnasium i Nordsjælland og Cphwest i Ishøj, der ligger syd for København.

Mens Virum Gymnasium, der ligger som nummer to i vores ‘Top 10 til KU’, sendte 163 studenter ind på KU og samlet uddannede 343 studenter i 2014, er de samme tal for Cphwest henholdsvis 84 og 423.

Det svarer til, at 48 procent af en årgang studenter fra Virum Gymnasium kom ind på KU, mens det samme tal er 22 procent for Cphwest. Det gælder også, selvom Cphwest tilbyder både stx, htx og hhx, mens Virum Gymnasium ‘kun’ har et gymnasium.

anfj@adm.ku.dk

Artiklen er opdateret 31/3-2015 med en justering af bund 10, der fjernede to lukkede skoler samt Campus Bornholm, som (når alle elever fra HTX, HHX, HF og gymnasiet lægges sammen) befinder sig på en 29. plads.