Uddannelse

Hårde besparelser på Sociologi: Nu underviser frivillige studerende på 1. semester

MENTOR – På Sociologi besluttede ledelsen at sløjfe holdundervisningen på et vigtigt 1. semesters-fag. Nu svarer de studerende igen ved selv at arrangere undervisningen.

»Fedt, at I er her! For Almen sociologi skal vi sgu alle have lov at blive undervist i.«

16 studerende sidder på rad og række, smiler og nikker. De er frivillige kræfter, der om et par uger ikke blot kan skrive sociologistuderende, men også underviser på cv’et.

De skal overtage stafetten fra universitetet, der har valgt at skære alle holdtimer i faget Almen sociologi væk; derfor vil utilfredse studerende nu selv undervise deres yngre medstuderende på 1. semester.

Foran dem står Daniel Frantzen, der sammen med fire medstuderende har taget sagen i egne hænder og inviteret kommende undervisere til undervisningsseminar på Sociologi. De er både vrede og glade:

Vrede, fordi Sociologisk Institut har sparet holdundervisningen væk. Tilbage er én ugentlig forelæsning af to gange 45 minutter, og væk er dialogen, debatten og de kritiske spørgsmål, som man kender det fra holdtimerne.

Glade, fordi de studerende på Sociologi nu svarer igen. Ikke med demonstrationer eller blokeringer, som det førhen er set. Men med 16 nye undervisere, alle sociologistuderende, der får lige så lidt som en rød reje for at undervise det nye kuld 1. semesterstuderende i faget.

Et skud i foden at fjerne holdundervisning

Der bliver udvekslet navne og hilst. De fleste frivillige er ældre BA-studerende, der har dugfriske minder om den holdundervisning, deres nye medstuderende stod til at gå glip af.

De har alle meldt sig på en-to tænkere, hvis ideer de i løbet af efteråret og det kommende forår skal lære fra sig. Max Weber, Emilé Durkheim, Karl Marx og Frankfurterskolen er i høj kurs.

»Instituttet skyder sig selv i foden.« Steen Lybke Smith, kommende underviser.

En af de frivillige er Steen Lybke Smith, der læser på 3. semester og skal undervise i en af sociologiens grundlæggere, Durkheim. Han ryster på hovedet over instituttets beslutning om at skære holdtimerne væk, for Almen sociologi er et af studiets vigtigste fag, siger han.

»Instituttet skyder sig selv i foden ved at fjerne de teoretiske grundsten fra uddannelsen.«

Faget, hvor halvdelen af undervisningen fremover styres af frivillige, introducerer sociologiens vigtigste tænkere og teorier for de studerende.

Samtidig udvikler man en kritisk sans, da teoretikerne løbende holdes op mod hinanden, og deres tankegods bruges på aktuelle sager for at understøtte deres fortsatte relevans, mener Steen Lybke Smith.

»Det er forrykt at man kan finde på det,« siger han om de forsvundne holdtimer:

»Vi ender som forkrøblede sociologer, hvis ikke vi har vores teoretiske baggrund i orden.«

Arbejdsrelevante fag slipper for nemt

Og der er en grund til, at besparelserne ikke har ramt hvilket som helst fag, siger den frivillige underviser Steen Lybke Schmidt, der mistænker ledelsen for bevidst at friholde statistikfagene for nedskæringer. En dårlig prioritering, mener han:

»De ved jo godt, at det er kvantitativ metode og statistik, der ofte sikrer os vores første job. Men det betyder ikke, at det færdigheder alene gør os til gode og kritiske sociologer. Vi skal uddanne de bedste sociologer på KU, ikke dem der kommer nemmest i arbejde,« siger han.

Ifølge institutleder på Sociologi Janus Hansen er nedskæringerne på holdtimer ikke nogen ønskesituation. Men den er nødvendig, siger han.

»For at få en økonomisk bæredygtig uddannelse, der lever op til 12 timers-reglen og krav om forskningsbasering, har vi måtte reducere nogle aktiviteter, herunder øvelsestimer på nogle fag. Almen sociologi er et af de kurser, vi har vurderet bedst kan klare sig uden øvelsestimer,« siger Janus Hansen.

»Hjælper vi i virkeligheden instituttet?«

Studerende Daniel Frantzen, der er en af tovholderne bag den frivillige undervisning, er stolt af dagens store fremmøde – på trods af, at seminaret foregår på en lidt ærgerlig baggrund.

»Det her vidner altså om et stærkt fællesskab de studerende i mellem,« siger han.

»Hjælper vi i virkeligheden instituttet ved gratis at overtage den undervisning de har sløjfet?« Daniel Frantzen, kommende underviser

Men samtidig knager dilemmaet også:

»På den ene side er det her en kritik, på den anden side en konstruktiv løsning på de nedskæringer, vi har så meget imod. Men vi har et virkelig vanskeligt dilemma: Hjælper vi i virkeligheden instituttet ved gratis at overtage den undervisning, de har sløjfet?« spørger Daniel Frantzen og svarer selv:

»Vi har haft debatten i gruppen, og løsningen har været at fortælle de frivillige her i dag, at det også er tænkt som et tilbud til dem. De skal selv få noget ud af det; lære at undervise og få genopfrisket deres teori,« siger han, inden han selv og resten af de fremmødte fortsætter med undervisningsseminaret.

LÆS OGSÅ: Institutleder Janus Hansens udvidede svar på kritikken

arn@adm.ku.dk