Gæt hvad den kloge mand fra KU siger

STØJ - Københavns Universitet tilbød studiepladser til 7.415 i år, over fem procent flere end i rekordåret 2011. Og det er jo godt. Men når semesteret går i gang, viser det sig, at KU endnu ikke har rammerne til at kunne håndtere så mange studerende, lyder kritikken. Og det giver ringere undervisning for generation 'bad luck'. Vores skribent rapporterer fra Statskundskab, hvor en del af forelæsningerne er henlagt til en stor, rungende festsal.

På Øster Voldgade ligger Geocenter. Man kunne såmænd godt argumentere for, at Statskundskab ikke har så synderligt meget med geo at gøre; men det er nu engang der, man har valgt at afholde samtlige forelæsninger for instituttets 2. års-studerende. Ikke i et auditorium, men i selveste festsalen.

Det er som at være til eksamen på gymnasiet igen, og hvis jeg ikke tager meget fejl, så er det også derfra, de indhentede borde og stole i salen kommer.

Strøm er en luksus, som man ikke skal regne med at finde, men det trådløse internet fungerer tilsyneladende uden problemer. Efter få minutter er de første omkring mig nemlig logget på Facebook, og jeg forstår dem godt. Forelæserens stemme runger utydeligt fra højttaleren, og akustikken er elendig for hele den bagerste halvdel af salen, hvor jeg sidder. Min sidemand storsmiler overbærende og påpeger, at lyden i dag er væsentligt bedre end under tidligere forelæsninger.

»Jeg kunne ikke høre hvad I sagde – men noget med ’post – it’«

Foran mig ligger en gul post-it-lap fra Studenterrådet. ‘Skriv dit krav’, står der. I frustration over akustikken ved forelæsningerne i festsalen har et par ildsjæle fra det lokale fagråd, Aktive Statskundskabere, denne dag opfordret de studerende til at skrive deres ønsker og behov ned på gule lapper på bordpladen. De skal så overbringes til de ansvarlige på et tidspunkt.

Tragikomisk nok er de dårlige lydforhold årsag til, at flere på de bagerste rækker ikke opfanget budskabet, som kort blev forklaret i begyndelsen af forelæsningen. »Jeg kunne ikke høre hvad I sagde – men noget med ”post – it,« har en venlig sjæl på sidste række skrevet på sin post-it. Situationen er tydeligvis ikke nær så gal, som jeg først antog; personen opfangede da i det mindste ordet post-it.

»Jeg møder for helvede op klar til undervisning – håber KU vil levere rammerne

Ikke alle formulerer sig diplomatisk. Adskillige har følt sig nødsaget til at anvende både forsiden og den klistrede bagside på den lille papirlap i et forsøg på at få det hele med.

‘Under al kritik’, ‘det er en gedigen OM’er’ og ’det MÅ kunne gøres bedre’ lyder nogle af konklusionerne blandt de studerende.

En enkelt har været så konstruktiv at nævne de nye auditorier, som man er i gang med at bygge til Det Samfundsvidenskabelige Fakultet. De kommer til at løse en del problemer. Bare ikke lige for den undervisning, som de studerende får serveret denne onsdag eftermiddag.

Som i den berygtede knirkesal

De akustiske problemer, som en stor andel af de statskundskabsstuderende accepterer i troen på, at det er et midlertidigt og nødvendigt onde, er en sag, som de studerendes egne repræsentanter tager meget seriøst.

Simon Humberto, studenternævnsrepræsentant fra Frit Forum, siger det klart:

»Det er ikke i orden, at man optager så mange flere på universiteterne, uden at de formelle rammer er klar.«

Hvis læseren tillader en personlig betragtning

Selv har jeg, der læser statskundskab, færdiggjort fagene National Forvaltning og Metode, så jeg slipper for at lege ‘gæt hvad den kloge mand fra KU siger’ med de andre i Geocenters festsal i år. Men jeg ærgrer mig på deres vegne i visheden om, at denne midlertidige lokaleløsning ikke er noget enestående tilfælde.

Jeg husker selv, hvor demotiverende det var, at have mine metodeforelæsninger i den berygtede ’knirkesal’ i Universitetsparken i 2011, fordi der ikke var plads til min årgang i auditoriet på vores eget fakultet.

Det er frustrerende at være i klemme, uanset hvor ofte man hører, at forbedringerne kommer om et år – eller ti. Den sidste gule post-it, som jeg læser på min vej ud af festsalen, afspejler den tanke, som uundgåeligt – i hvert fald for mit eget vedkommende – meldte sig efter syv sekunders forelæsning i knirkesalen. Der står:

»Lyden er latterlig! PowerPointen er super utydelig. Hvorfor er jeg her?«

Kan du selv opfange, hvad underviseren siger?

[video:http://www.youtube.com/watch?v=B6VvjwTPHn0]

Videoen er optaget ved en tidligere forelæsning i Geocenters festsal i dette efterårssemester af statskundskabsstuderende Karl Kristiansen, som også er aktiv i Studenterrådet.

uni-avis@adm.ku.dk