Uddannelse

Flere studerende indstillet til udvekslingspladser end nogensinde før på KU

UDVEKSLING - Københavns Universitet sender flere og flere studerende til udlandet, og det skal ikke stoppe her, lyder det fra KU.

Flere end 700 KU-studerende er blevet indstillet til udvekslingsplads på et af KU’s oversøiske samarbejdsuniversiteter det kommende studieår 2015/2016.

Det giver umiddelbart en fremgang på 11 procent i forhold til sidste års 656 studerende, men KU opgør tallene anderledes i år og melder derfor en fremgang på fire procent i forhold til studieåret 2014/2015.

Hele 88 procent af ansøgerne er blevet tildelt en plads, og de, der fik afslag, fik mulighed for at søge blandt de mere end 100 ledige pladser.

»Vi er utroligt glade for den fremgang, vi ser i interessen for at komme på udvekslingsophold blandt de studerende,« skriver Trine Sand, der er chef for International Uddannelse og SU (IUS) i Uddannelsesservice, i en pressemeddelelse.

»Og særligt at det sker ovenpå et år, hvor KU er påvirket af diverse reformer som fremdriftsreformen og dimensioneringsplanerne,« fortsætter hun.

Interessen for Asien stiger

KU har i flere år arbejdet på at skaffe flere udvekslingspladser på samarbejdsuniversiteterne, og det betyder, at KU nu kan tilbyde flere studerende en plads på de mest populære universiteter i udlandet. KU har nu mere end 800 udvekslingspladser på universiteter verden over.

Ved den seneste ansøgningsrunde, var de mest søgte universiteter University of California på en førsteplads, efterfulgt af University of British Columbia og University of Melbourne.

Læs også: De 10 mest populære oversøiske universiteter

Interessen for udveksling i Asien er også stigende. KU rapporterer, at interessen for især Hong Kong, Singapore, Kina og Japan er steget de seneste fire-fem år, og at antallet af udrejsende studerende til Asien er steget fra under fem studerende i 2007 til lige omkring 100 studerende i 2015.

Ledige pladser

Trods den stigende interesse fra de studerende, er der ligesom tidligere år ledige pladser. Og Trine Sand siger, at KU vil arbejde målrettet for at få endnu flere af sted næste år. Også for at nå regeringens mål om, at universiteterne i 2020 bør arbejde for at halvdelen af dimittenderne har haft et udlandsophold under studiet. KU ligger lige nu på 30 procent.

KU har generelt oplevet en stabil stigning i antallet af studerende, som tager på studieophold i udlandet. I 2007 valgte omkring 1000 studerende at læse en del af deres uddannelse i udlandet – sidste år var tallet det dobbelte.

uni-avis@adm.ku.dk