Farvel til udskældte Absalon, goddag til Canvas

EDB - IT-systemet Absalon holdt kun ni år på KU. Til efteråret erstattes det af amerikanske Canvas, der netop har vundet internationalt udbud.

Et nyt IT-system ser snart dagens lys på KU.

Canvas er navnet på den amerikansk udviklede læringsplatform, der til efteråret erstatter Absalon – et program som siden 2007 har været universitetets bindeled mellem undervisere og studerende.

»Det er den rette vinder. Systemet var i KU’s vurdering den bedste mulighed i den udbudsrunde, der netop er overstået,« siger Asbjørn Jessen, leder af Uddannelses-IT, om Canvas, der allerede bruges af mere 1600 institutioner, herunder Harvard og Stanford.

Absalon er i virkeligheden KU’s egen navngivning af den norske itslearning-platform, og det er endnu ikke besluttet, hvilket navn Canvas får.

»Indtil videre går projektet under navnet Nyt Absalon, men vi har endnu ikke besluttet om vi fortsætter med Absalon-navnet eller bare kalder det Canvas,« siger Asbjørn Jessen.

IT-leder: Forgængeren var ingen fiasko

Det norske softwareprogram itslearning blev aldrig for alvor de studerendes kop te. En ulogisk opbygning, sikkerhedsbrister og mangelfuld synkronisering med KU-net var hyppige kritikpunkter, der fik ledelsen til at kigge nye veje.

Kontrakten med itslearning udløber i 2017, og selvom nordmændene bød ind med et tilbud i den nye udbudsrunde, var det ifølge Asbjørn Jessen aldrig en seriøs overvejelse at fortsætte med det nuværende system.

På trods af kritik og en pris på hele tre millioner kroner om året vil lederen af Uddannelses-IT ikke kalde Absalon en fiasko.

»Faktisk var det en succes. Vi kom fra en situation med 15-20 forskellige platforme på tværs af KU, og med Absalon blev det hele samlet i nogenlunde orden. Så trods fejl er itslearning-platformen altså ikke helt tabt bag en vogn,« siger Asbjørn Jessen, om end KU ifølge ham har været omhyggelige med at lære af fortidens fejl:

»Vi har inddraget en stor gruppe af studerende og undervisere, og samstemmende pegede de på Canvas – særligt på grund af brugervenligheden, som det gamle Absalon scorede lavt på,« siger han.

Koster tre millioner – om året

Ud over brugervenligheden vandt Canvas ifølge udbudsgruppen på muligheden for integration med andre platforme, herunder mailsystemet Outlook, som KUnet bruger.

Der har allerede været bekymrede miner fra ansatte, som frygter at eksisterende Absalon-indhold ikke kan kopieres over i det nye system. Der vil ifølge Asbjørn Jessen altid være problemer i overgangsfasen mellem to så forskellige systemer, men han krydser fingre for en glidende overgang.

»Vi ser det som juleaften: Pakken er åbnet, og vi er som udgangspunkt rigtig glade. Men når gaven skal bruges kan der jo være små overraskelser.«

Kontrakten med den amerikanske udbyder løber i første omgang til 2022 og koster tre millioner kroner om året. Det er omtrent samme prisniveau som itslearning. Dermed er den samlede pris for det nuværende Absalon altså løbet op i over 25 millioner kroner.

uni-avis@adm.ku.dk