Færre kvote 2-ansøgninger på KU

ANSØGERTAL – Næsten 10 procent færre har søgt ind på kvote 2 på Københavns Universitet i år i forhold til 2013.

9,8 procent færre har søgt ind på Københavns Universitet (KU) via kvote 2 i år sammenlignet med 2013, viser de netop offentliggjorte ansøgertal.

8,8 procent færre har søgt KU som deres første prioritet.

Faldet er betydeligt set i forhold til tallene for hele landet, hvor man kunne registrere en lille stigning i kvote 2 ansøgningerne fra 49.100 i 2013 til 49.300 i 2014.

Tilbagegangen betyder dog ikke nødvendigvis, at det samlede antal ansøgere vil falde på KU, da fristen for at søge ind via kvote 1 først er den 5. juli.

»De seneste år har kvote 2-søgningen dog været en strømpil for den generelle udvikling i det samlede antal ansøgere,« skriver Uddannelses- og Forskningsministeriet på sin hjemmeside.

Optagelse gennem kvote 2 er for ansøgere, som har brug for at blive vurderet på kvalifikationer ud over eksamensgennemsnittet.

Store forskelle

Tallene dækker over store interne forskelle mellem fakulteterne og de enkelte uddannelser på KU.

Det Humanistiske Fakultet har således fået 13 procent færre kvote-2 ansøgninger, mens Det Teologiske Fakultet kan registrere en lille fremgang på 1,5 procent og 29,6 procent flere, der har valgt fakultetet som deres førsteprioritet.

Den procentvise fremgang og tilbagegang er betydelig på uddannelser, der optager få studerende.

IT- og Sundhed har eksempelvis fået 78,9 procent flere ansøgninger, Finsk 50 procent flere, Informationsvidenskab og Kulturformidling i Kbh 43,7 procent flere, Græsk klassisk kan registrere en fremgang på 40 procent og 37,5 procent flere har søgt Geologi–geoscience.

Blandt uddannelserne, der må æde en store tilbagegang er Naturressourcer med 42,6 færre kvote 2 ansøgere, Portugisiske og brasilianske studier med 55,6 procent færre og Mellemøstlige sprog (hebraisk) med minus 63,6 procent.

Se tallene for alle fakulteter og uddannelser på KU i PDF’en, der er vedlagt artiklen.

Kig på andet en karaktererne

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (R) opfordrer universiteterne til at optage flere studerende gennem kvote 2.

»Jeg ser gerne, at uddannelsesinstitutionerne er kreative, når de skal finde de allermest egnede og motiverede studerende. Det kan de gøre gennem kvote 2, hvor de kan bruge optagelsessamtaler eller test. Jeg synes, uddannelsesinstitutionerne mere aktivt skal bruge muligheden for at vælge præcist de studerende, der har netop det særlige engagement og den dybe interesse, der er brug for. Jeg opfordrer derfor uddannelserne til at bruge flere samtaler, motiverede ansøgninger eller prøver i stedet for kun at se på ansøgernes eksamensgennemsnit,« skriver hun i en pressemeddelelse.

clba@adm.ku.dk