Færre KU-studerende tog på udlandsophold i 2015

UDREJSE - Nye tal fra Uddannelsesservice på KU viser et fald i antallet af studerende, der tager på studieophold i udlandet. En undersøgelse fra DJØF peger på fremdriftsreformen som mulig skurk.

Det går den forkerte vej med Københavns Universitets ambition om at få flere studerende til at tage en del af deres KU-uddannelse i udlandet. Det viser 2015-tallene fra Uddannelsesservice over den såkaldte ’Udgående studentermobilitet’.

I 2015 tog 2.276 studerende på studieophold i udlandet som en del af deres KU-uddannelse. Det er fald på 7,5 procent sammenlignet med året før, hvor 2.461 læste i udlandet.

Trods nedgangen ligger Københavns Universitet stadig over det mål, man har aftalt med regeringen i universitetets udviklingskontrakt. Her lyder målet for 2015 på 2.165 studerende – et tal, der dog skal stige frem mod 2017, hvor 2.312 skal tage på udlandsophold.

En mulig fremdriftsforklaring

Uniavisen har spurgt Uddannelsesservice om mulige forklaringer på faldet i de studerendes udrejselyst. De fortæller, at de er ved at undersøge tallene, og de ønsker først at først udtale sig i slutningen af måneden.

DJØF’s Studielivsundersøgelse fra 2015 angiver en mulig årsag til nedgangen. Her svarer 20 procent af de adspurgte studerende, at de vil ”droppe et studieophold i udlandet” på grund af fremdriftsreformen.

Tallene fra Uddannelsesservice viser også en nedgang i antallet af udenlandske studerende, der læser på KU – den ’indgående studentermobilitet’. I 2015 kom 1.721 udenlandske studerende til Købehavn for at læse på KU, et fald på otte procent sammenlignet med 2014.

Dennis.christiansen@adm.ku.dk