Uddannelse

Evighedsstuderende indskrevet før reformen gør KUs økonomi usikker

STUDETID – Studerende, der har trukket deres studier i langdrag, før fremdriftsreformen trådte i kraft, tæller også med, når KU i år for første gang skal opgøre antallet af dimittender med studietidsmodellen.

KUs studerende skal blive hurtigere færdige med deres studier. En reduktion på 7,6 måneder i snit inden 2020 er det mål, KU er blevet sat af politikerne. Hvis ikke det lykkes, er der en risiko for, at KU mister op mod 345 millioner kroner, siger Uddannelsesservice på KU med henvisning til, at universiteternes færdiggørelsespulje beskæres, hvis ikke de studerende bliver hurtigere.

Læs også:Tidligere bestyrelsesmedlem: KU overdriver konsekvenser af reformen

Tvangstilmelding og tvangsmerit er allerede en realitet. Hvis tiltagene virker efter hensigten, kan KU håbe på, at Generation Fremdrift dimitterer i 2020 med eksemplariske studietider, og KU dermed undgår økonomisk straf.

Men KU står med et andet, mere akut problem. Studietidsmodellen, den nye belønningsmetode, træder allerede i kraft i år.

»Godt nok er de 345 millioner kroner først i spil fra 2020, men puljen indfases allerede i år, hvor universiteternes samlede pulje er på omkring 80 millioner kroner,« siger vicedirektør for uddannelse på KU, Anni Søborg.

Ny model: Faktisk studietid afgør indtægter

Studietidsmodellen blev indført med fremdriftsreformen. Med den nye model får universiteterne ikke længere kun penge for hver prøve, den enkelte studerende består, og færdiggørelsesbonus for studerende, der dimitterer på normeret tid, men også ud fra hvor længe årets dimittender har været om at gennemføre studiet.

Det betyder, at de studerendes faktiske studietid allerede får betydning for KU i år.

Studietiden for årets bachelorer og kandidater bliver lagt sammen, og det er dét tal, der afgør, hvor stor en andel af universiteternes samlede færdiggørelsespulje KU får.

Studerende indskrevet før reformen tæller med

Når KU fra sommeren 2015 skal gøre status over årets dimittender og deres studietider, tæller studerende indskrevet længe før fremdriftsreformen også med.

»Det kan godt være, at dem, der klemmer ballerne sammen nu, hvor reformen er trådt i kraft, har læst ud over normeret tid – og når de så bliver færdige, er det jo deres studietid, vi måler på. Den helt store udfordring er de 35.000 studerende i pipelinen, altså dem, der allerede er i gang med deres uddannelse. Der er nogle, der har været i gang med at studere i mange år og nu kun mangler specialet. Når de dimitterer og deres studietid gøres op med studietidsmodellen, kommer hele deres studietid til at tælle med.«

»Det er de økonomiske konsekvenser af reformen i overgangsfasen de næste fem år, vi især er usikre på,« siger Anni Søborg.

sofie.hansen@adm.ku.dk