De sejeste kandidater skal headhuntes til folkeskolen

ELITEFOLKESKOLE - Unge akademikere skal forvandles til lærere i folkeskoler i belastede områder, hvis det står til organisationen Teach First. Her skal de afhjælpe lærermangel og sideløbende uddannes til fremtidens ledertyper. Konceptet har succes i en række andre lande.

Sommeren 2015 sætter 30 nyslåede kandidater sig tilbage på skolebænken for at tage hul på en nystartet meritlæreruddannelse.

Nonprofitorganisationen Teach First har i samarbejde med professionshøjskolen Metropol stykket et intensivt forløb sammen til de ”dygtigste og mest ambitiøse kandidater”, der kan søge optagelse i foråret 2015.

Økonomisk vil uddannelsen være afhængig af støtte fra statens taxameterordning, fonde og erhvervslivet. Ifølge Richard Bundsgaard, der er formand for Teach First, venter organisationen desuden på bevillinger fra danske firmaer, som vil være afgørende den langsigtede finansiering.

Kun de skarpeste naturvidenskabere

Folkeskolen har problemer, mener Teach First. Elevernes negative sociale arv bliver ikke brudt, og lærerfaget mangler status og anerkendelse. Der er for få som vælger de naturvidenskabelige fag, og en del af løsningen er ifølge formand Richard Bundsgaard, at engagere nogle af de dygtigste fra universitetet.

Og det er ikke kun en gevinst for skolen; ifølge Bundsgaard får man som klasseleder og på Teach Firsts egne lederkurser kompetencer, som er attraktive i erhvervslivet:

»Man får en stor palet af ledelsesværktøjer, som du kan bruge andre steder,« siger han og nævner den engelske afdeling af Teach Firsts partnervirksomhed Price Waterhouse Coopers (internationalt revisions- og rådgivningsfirma) som en af de store aftagere af alumner.

Lærerjob på fuld tid plus kurser og mentor er tilbuddet

Fysikstuderende på Københavns Universitet Anders T. Kristensen har været til informationsmøde med Teach First og finder tilbuddet interessant:

»Det er en god ide, at sende engagerede kandidater ud for at kickstarte børnenes faglige interesse og generelt give folkeskolen et løft.«

Anders T. Kristensen konstaterer dog med en vis skepsis, at de velklædte Teach First-repræsentanters snak om ledelse, erhvervsliv og corporate partners, lyder som en ’liberal’ strategi for projektets kampen mod den sociale arv.

I USA er det stort at blive folkeskolelærer

Indtil videre har nonprofitorganisationen formelle aftaler med Rødovre- og Lyngby-Taarbæk Kommune. Efter seks ugers kursus i pædagogik og didaktik ansættes de udvalgte kandidater som lærere på en folkeskole i et socialt belastet kvarter.

De arbejder fuld tid med fuldt ansvar og med en Teach First-mentor som vejleder. Sideløbende følges meritlæreruddannelsens påkrævede undervisning gratis på Metropol foruden lederkurser hos Teach Firsts partnere i erhvervslivet.

Ideen med sende universitetskandidater tilbage i folkeskole blev først realiseret i USA for mere end tyve år siden under navnet ’Teach For America’. I dag konkurrerer Teach For America ifølge organisationen med giganter som Goldman Sachs og Mckinsey & Co. om at kapre de skarpeste kandidater med lederpotentiale fra landets førende universiteter og businessskoler.

Lignende nonprofitorganisationer kan i dag findes i 35 lande under paraplyen Teach For All. I Danmark har initiativet opnået støtte fra blandt andre Kommunernes Landsforening, Uddannelses- og Forskningsministeriet og Dansk Industri.

Lærerforeningen ikke klar til at støtte initiativet

Hos Danmarks Lærerforening roser afdelingschef for skole- og uddannelsespolitik Jesper Støier Teach Firsts positive fokus på lærergerningen, men holder igen med den endelige støtte til projektet. Han siger, at han er bekymret for, at de velmenende kandidater ikke er rustede til den pædagogiske opgave:

»Uanset hvor dygtig en kemiker eller fysiker, man er, er det meget svært for mig at se, hvordan man, med et sommerkursus i pædagogik i bagagen skal gøre en forskel for en klasse i et socialt belastet område.«

Richard Bundsgaard fra Teach First er selv overbevist om, at sommerkurset giver de kommende lærere den nødvendige pædagogiske viden, og han siger, at den uddannelse, han tilbyder i samarbejde med Metropol, adskiller sig fra den ordinære læreruddannelse ved et særligt fokus på netop håndteringen af elever fra de lavere socialgrupper.

Teach First åbnede i Sverige i 2013 og fik 500 ansøgere til 35 pladser. I Danmark kan alle med en kandidatgrad søge om optagelse fra 1. februar.

uni-avis@adm.ku.dk