Uddannelse

»De nye studerende er mere til bæredygtighed end blæredygtighed«

IMMATRIKULATION - Selvom den 60-årige rektor Ralf Hemmingsen næppe fyrer den af til Distortion, eller praktiserer parkour, forsøgte han at være ung med de unge i årets immatrikulationstale

Universitetets festsal er propfyldt denne torsdag eftermiddag. Traditionen tro skal alle de nye studerende nemlig trykke rektors hånd. Ledsaget af fanfare og bifald kommer rektor Ralf Hemmingsen ind i salen.

SE BILLEDGALLERI FRA IMMATRIKULATION 2010 MED 20 BILLEDER

»Velkommen til den største årgang af studerende nogensinde,« starter rektor sin tale og beder de studerende om ikke at hoppe. Det gamle gulv er nemlig ikke bæredygtigt.

»Men jeg tror nu heller ikke, at I har tænkt jer at hoppe, for I er den første årgang i 10’erne, og det er kan godt være, at I går til Distortion og praktiserer Parkour, men I er måske også mere til bæredygtighed end blæredygtighed,« siger han retorisk. Det sidste er ment som en henvisning til 00’ernes forbrugsfest.

Måske har rektor ret. I hvert fald lader alle de studerende pænt begge fødder blive på jorden og skåner det gamle gulv.

En god tradition

De 6.500 nye studerende, der deltager i immatrikulationen ad tre omgange, er ikke kun den største, men også en af de yngste årgange nogensinde. Det kan ses, men ikke høres. Seancen er hverken præget af rebelske indslag eller overdreven uro. Og de unge siger ikke, ’rend mig i traditionerne.’

20-årige Frederik Plesner er lige begyndt på Jura og synes, at immatrikulationen er en god tradition.

»Jeg er spændt på at trykke rektors hånd, og det er fedt at stå her i festsalen og gøre, som folk har gjort igennem de sidste hundrede år. Jeg synes, det er godt, at man holder traditionen ved lige,« siger han.

Det er dog ord som ’ipod’ og ’fodboldresultater’, der erstatter mumlen fra mængden med jubelklap, mens rektors liste, over hvem der har talt i festsalen – fra Ban Ki-Moon til Helle Torning, ikke giver nogen reaktion.

Begrav jer ikke i bøger

Det lyder også til, at rektor er opmærksom på, at tilhørerne er blevet yngre. Mange kommer direkte fra gymnasiet, og de krav, universitetet møder dem med, kan være en stor mundfuld.

»Jeg har lige sagt, at I skal tage uddannelsen alvorligt. Men tag det ikke for tungt. Særligt i begyndelsen kan det være hårdt at tonse gennem tunge bøger og talrige formler, derfor er det vigtigt med et godt studiemiljø,« siger han og opfordrer til ikke at begrave næsen i bøger, men også huske at hyggesnakke og lave mad med læsegruppen.

Årest immatrikulation forløber stille og roligt, uden hop og råb. Nogle få rocker lidt med på sangen New York, New York, imens de venter på, det skal blive deres tur til at give rektor det symbolske håndtryk. Og så er der fest i Lindegården.