Uddannelse

Danmarks bedste tutorer er fra Filosofi

TUTORPRISEN - Filosofi strøg prisen som landets suverænt bedste tutorer. Det er Dansk Magisterforening, der præmierer tutorholdene bag de bedste introforløb.

Nye studerende på alle landets universiteter har i løbet af efteråret kunnet indstille deres tutorer til DM’s tutorpris, hvis de har været rigtig glade for deres studiestart.

Fredag den 31. oktober blev Tutorprisen 2014 uddelt ved prisoverrækkelse og fest i Studenterhuset. Filosofi på Københavns Universitet blev årets nationale vindere.

Argumentationsboksning og chokoladesnak

Vinderne fra Filosofi blev af de studerende, der indstillede dem til prisen, fremhævet for deres velovervejede og kreative program, der var støvsuget for logelignende ritualer eller grænseoverskridende lege:

»Det har som bekendt været oppe i debatten, at nogle uddannelser arrangerer introforløb og rusture, hvor det bliver meget vildt mht. gruppepres og overskridelse af personlige grænser. Det har ikke været et problem hos os,« skriver de filosofistuderende, der har indstillet deres tutorer.

En af aktiviteterne, der fremhæves fra rusturen er for eksempel ‘argumentationsboksning’. Her udførte tutorerne en filosofisk boksekamp, hvor de iført boksehandsker og boksershorts kæmpede mod hinanden med filosofiske argumenter.

Tutorerne sørgede for at de nye studerende altid havde nogen at tale med de første to uger, hvor de oprettede et ‘Tutor Hotspot’ der hele tiden var bemandet. Og under rusturen lancerede de ‘en chokoladesnak’, hvor man til enhver tid var velkommen forbi til en snak og et stykke chokolade hvis man trængte til at lette sit hjerte.

Den gode studiestart

DM uddeler hvert år Tutorprisen for at sætte fokus på den gode studiestart og belønne de mennesker, som gør den mulig. Ifølge Mette Thygesen, formand for DM Studerende, der uddeler prisen, er studiestarten af afgørende betydning:

»Det er de underlige historier, der fylder i medierne, og det er en skam, for der er rigtig mange gode tutorer i landet. Og de allerdygtigste er jo dem, der både har fokus på det faglige og det sociale og kan få det til at spille sammen,« siger Mette Thygesen.

gbg@adm.ku.dk