Uddannelse 10/1-17 12:12

Censor dukkede aldrig op – studerende gik forgæves til eksamen

foto - statskundskab fylder 50
Billede: Brugeren shammael på flickr.com under Creative Commons
EKSAMENSKIKS – En gruppe studerende på Statskundskab ventede forgæves på at blive eksamineret. Censor havde taget fejl af datoerne.

Mange studerende når at blive godt og grundigt nervøse, mens de venter på, at det bliver deres tur til at skulle til mundtlig eksamen.

Men et hold på Statskundskab fik trukket pinen ekstra længe ud, da de skulle op i faget international politik fredag den 6. januar.

Censor dukkede nemlig aldrig op, så de studerende endte med at vente forgæves på at aflægge deres prøve.

Brødebetynget censor

Ifølge Lektor Anders Berg-Sørensen, studieleder på Statskundskab, havde censor taget fejl af datoerne i eksamensplanen.

»Det er meget beklageligt, og det må ikke gentage sig. Vedkommende var meget brødebetynget, da vi gjorde opmærksom på det,« skriver han i et svar til Uniavisen per e-mail.

De 14 studerende må nu vente til den 16. januar på at gøre et nyt forsøg.

»Det nye tidspunkt passer heldigvis stadig ind i eksamensplanen i forhold til femte semesters anden eksamen i sammenlignende statskundskab, så de studerende skulle ikke komme i klemme,« skriver Anders Berg-Sørensen.

Han tilføjer, at at læren af sagen er, at instituttet i fremtiden skal minde censorerne om aftalte eksamensdatoer umiddelbart forinden, hvilket ikke er praksis i dag. I dette tilfælde var seneste korrespondance med censorerne lige inden jul, oplyser han.

Forlænger stressperiode

Mike Gudbergsen, formand for Aktive Statskundskabere, fagrådet på uddannelsen, har aldrig hørt om lignende tilfælde, hvor censor ikke dukkede op.

Han mener, at fejlen er alvorlig, da prøven i international politik giver 20 ECTS-point og dermed er den største enkelteksamen på hele bacheloren ud over det afsluttede projekt.

»Det er et stort pensum, så folk har brugt rigtig lang tid på at læse op. Du kan ikke rigtig slappe af mentalt, før eksamen er overstået, og nu har de studerende fået forlænget deres stressperiode med ti dage,« siger han.

Ingen må komme i klemme

Mike Gudbergsen mener, at instituttet som minimum må sikre sig, at ingen studerende kommer i klemme på grund af fejlen.

Han opfordrer studerende, der føler sig ramt til at kontakte fagrådet, så vil han tage det op med institut- og studielederen.

Det er ikke lykkedes at få en kommentar fra de studerende fra det berørte hold.

clba@adm.ku.dk

Kommentarer

Og hvad så... han kom 1 time

By Write your name here (anonymous comments will be deleted) on 12. januar 2017, 16:04.

Og hvad så... han kom 1 time forsent til min bacheloreksamen

Og hvad så? Min vejleder kom

By Write your name here (anonymous comments will be deleted) on 12. januar 2017, 16:03.

Og hvad så? Min vejleder kom 1 time for sent til mut vejledermøde og han ville bestemme hvornår jeg skulle aflevere min bachelor ved at han sagde "du skal ikke have nogle fortrinsret", fordi jeg var på et godkendt sluseophold i Kenya og ikke kunne skrive bacheloren før maj, men han nægtede at vejlede i juni. Og han sagde jeg skulle aflevere.

Eksamen på KU

By Chris on 12. januar 2017, 14:52.

Og på arabisk glemte de at give de studerende arabisk-tastatur til en 4 timers skriftlig opgave, uden hjælpemidler. Det blev vejet op med en utilstrækkelig ekstra halv time. Jeg er netop startet på KU efter 4 år på AU - og jeg har aldrig været vidne til så meget kaos (også ude for eksamensperioden). Besparelserne kan mærkes! http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-09-22-ny-rangliste-aarhus-universitet-overhaler-koebenhavn-indenom

Studerende dukkede ikke op

By Benedicte Nielsen Whitehead on 12. januar 2017, 13:01.

Det ville være virkelig rart, hvis der kunne komme et system på plads, der sikrer, at censor og eksaminator er informerede, når studerende beslutter sig for ikke at dukke op til eksamen.
Der går megen god arbejdstid til spilde med at fremstille eksamensopgaver til studerende, der ikke dukker op, og sidde og vente på studerende, der ikke kommer til mundtlig eksamen. Censor kan være kommet langvejsfra - det er dyrt og spild af arbejdstid, som kunne være blevet brugt til noget produktivt.
Se, dét ville være en interessant historie at grave i - hvor meget koster det universitetet, og hvad kan der gøres for at undgå det?

Ærgerligt at administrationen

By Write your name here (anonymous comments will be deleted) on 11. januar 2017, 12:40.

Ærgerligt at administrationen ikke har kendt nødretsbestemmelsen i Eksamensbekendtgørelsen:
§ 54. Ved en censors forfald, hvor det ikke har været muligt at tilkalde en censor, kan universitetet udpege en person som censor, som opfylder kravene i § 57.
Så kunne den situation nemt være undgået

Stop jer selv

By Morten on 11. januar 2017, 8:06.

Der er tusindevis af eksamener hvert eneste år, og en enkelt misser. Hvad er svaret fra en djøffer, fra statskundskab, for hvem risiko handler om at kunne bebrejde nogen? At forslå at administrationen nu, før hver eksamen sender en email ud til hver af de enkelte censorer. Det er vist ikke helt gennemtænkt hvor meget tid der skal gå på at underrette censorer om noget der allerede burde være indskrevet i deres kalender. Håber det kun bliver på statskundskab at den type kvalificerede tidsspilde indføres for er det nationalt, er det jo flere tusinde kroner der bruges i tidsforbrug.

Også en interessant forståelse af at der skulle være et lige forhold mellem den studerende og censor.

Jeg forstår godt nok ikke at en ellers god avis tager den sag op, og at de pågældende studerende ikke har en smule mere robusthed over for hvad der reelt set er individuelle, og ikke strukturelle, fejl.

?

By Lasse on 10. januar 2017, 21:49.

Jeg er enig i ovenstående. Hvorfor tager Uniavisen sådan en banal sag op?

Konsekvenser?

By Monica Svane on 10. januar 2017, 15:58.

Jeg mener meget bestemt, at det ikke er en brøler, men en grov fejl fra censors side. Hvis en studerende så meget som kommer fem minutter for sent til eksamen kan de automatisk blive dumpet, men når det gælder censor (som aldrig dukkede op), så er det et 'ups'?

Jeg mener helt klart at den pågældende censor skal fratages rettigheden til at være ekstern censor i en god rums tid, så sådanne fejl har lige så store konsekvenser for censorer, som det kan have for de studerende. Hvis studerende ikke må træde ved siden af, hvorfor må censor så. Lige spilleregler.

Javel

By Thomas on 11. januar 2017, 13:59.

"Lige spilleregler" er umuligt - censor og studerende er to helt forskellige roller. Den studerende har brug for eksamen, men for censor er eksamen en pligt der skal udføres lige som alt andet arbejde. Jeg tror de fleste censorer vil tage imod en fratagelse af "rettigheden" til at være censor med glæde.

Ekstern censur er ikke en pligt

By En ekstern censor on 12. januar 2017, 11:53.

For eksterne censorer, er eksamen ikke en pligt. Man bliver kun ekstern censor, hvis man selv ønsker optagelse i censorkorps, og man kan altid sige nej til censoropgaver.

At være ekstern censor er

By Write your name here (anonymous comments will be deleted) on 13. januar 2017, 12:23.

At være ekstern censor er stadig noget man (i hvert fald jeg) gør som service, snarere end for pengenes skyld. Og vi har brug for flere. Så at straffe censorer for en enkelt fejl virker stadig som en overdrivelse.

Det er selvfølgelig en

By Write your name here (anonymous comments will be deleted) on 10. januar 2017, 14:46.

Det er selvfølgelig en irriterende fejl som giver ekstra stress og nervøsitet omkring en eksamen som er rigtig svær, stor og krævende....

Men ligefrem at lave en hel artikel ud af en tilsyneladende menneskelig fejl som allerede ER blevet beklaget og som allerede ER løst med en ny eksamensdato til de berørte studerende er måske at gøre lige lovlig meget ud af det...

Skriv kommentar

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Fill in the blank
annonce
Campus 13/1-17 10:10

Træprofessor afliver tissehistorie

Manglende lindetræer
FARLIGE SALTE? - Ifølge TV2 er to lindetræer ved Studenterhuset blevet fældet, fordi de var blevet tisset i stykker. Men holder historien vand?

Kontakt redaktionen

Skriv en e-mail til os: uni-avis@adm.ku.dk

Eller ring til redaktionen på +45 35 32 28 98
(Telefontid mandag - torsdag kl.9.00 - 16.00)

Københavns Universitet

  • Nørregade 10
  • 1165 København K
  • Danmark
  • Tel. +45 35 32 28 98
Uafhængig af ledelsen