Bliv færdig med studierne til tiden - spar statskassen for 2,7 milliarder

STUDIETID – Der er milliarder at spare, hvis de studerende bliver færdige på normeret tid, skriver uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen i et svar til Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg.

De universitetsstuderende kan spare statskassen for cirka 2,7 milliarder kroner, hvis de gør deres studier færdig på normeret tid, altså på den tid det er fastsat, at en uddannelse burde tage at gennemføre.

Det viser et folketingssvar fra uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen på et spørgsmål fra Venstres Mads Rørvig.

De universitetsstuderende var i gennemsnit seks år om at gennemføre en kandidatuddannelse i 2012, som er det år, de seneste tilgængelige tal stammer fra.

Hvis den gennemsnitlige studietid blev reduceret til 4,8 år, svarende til normeret tid, i 2020, ville besparelsen blive de cirka 2,7 milliarder kroner, fremgår det af svaret.

Reformer i gang

Uddannelsesministeren gør dog også opmærksom på, at der er i forbindelse med SU-reformen sidste år blev sat gang i en række initiativer, der skal få de studerende hurtigere igennem studierne.

Kravet er, at universiteterne skal nedbringe den gennemsnitlige studietid med 4,3 måneder senest i 2020.

Det skal – sammen med andre initiativer – spare staten for en milliard kroner.

hurtige nordjyder

Sofie Carsten Nielsen skriver også, at det formentligt vil være svært at få gennemførelsestiden ned på det normerede.

Der er dog stor forskel på, hvor hurtige/langsomme de studerende er på de enkelte universiteter.

På Aalborg Universitet gør de sig færdige på 5 år, og på Københavns Universitet tager det i gennemsnit 6,6 år at få kandidatgraden i hus.

Hvis alle studerende blev færdige på samme tid som i Aalborg vil det spare staten for udgifter på cirka 2,2 milliarder kroner.

clba@adm.ku.dk