Æstetikere – Se minister, vi kommer i job

DIMENSIONERING – De studerende fra de æstetiske fag er trætte af at blive hængt ud som en ’sultens slavehær’ i medierne, så de forsøger nu at sætte navn og ansigt på det store flertal af kandidaterne, der faktisk kommer i job.

Regeringen vil skære 30 procent af studiepladserne på de æstetiske fag væk med begrundelsen, at ledigheden blandt de nyuddannede er for høj.

Men billedet er misvisende, mener en gruppe studerende fra Institut for Kunst og Kulturvidenskab.

De er trætte af at blive udpeget som et arbejdsløshedsproblem, og har derfor startet kampagnen »Æstetiker i job«.

»Det er desværre efterhånden blevet den gængse opfattelse, at vi bliver uddannet til arbejdsløshed, og det påvirker mange studerende, der bliver desillusionerede og frygter aldrig at få et arbejde. Virkeligheden er heldigvis en anden, og det vil vi gerne vise uddannelsesministeren og resten af regeringen,« siger Christine Strandmose Toft, der selv læser litteraturvidenskab.

Samler positive historier

De studerende er derfor gået i gang med at samle positive historier fra tidligere studerende, der i dag har et godt arbejde.

Med hjælp fra instituttets ansatte har de skrevet ud til
alumner via e-mail og Facebook og opfordret dem til at sende deres billede, navn, uddannelse, jobtitel og arbejdsopgaver til dem.

Fra tirsdag den 7. oktober til fredag den 10. oktober har 149 svaret.

»Vi synes selv, at det er ret vildt, hvor mange alumner, der ikke blot har sendt mails, men også rost og bakket op om initiativet,« siger Christine Strandmose Toft.

Ledighed halveret

Hun henviser til en kronik i Politiken skrevet af Mette Sandbye, Institutleder på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab og Maja Horst, institutleder på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling.

De påpeger, at problemet med regeringens dimensioneringsplan er, at man beregner ud fra den såkaldte dimittendledighed, altså hvor mange kandidater der er ledige i 4-19 måneder efter endt uddannelse.

Hvis man derimod ser på den samlede ledighed, er den halveret over de sidste ti år fra 14-19 procents arbejdsløshed for de æstetiske faggrupper i 2004 til 8-10 procent i 2013 for film-, medie-, teater-, litteratur- og kunsthistoriestudier.

Musikvidenskab ligger helt nede på 5,4 procent og lavere end landsgennemsnittet for humanistiske fag.

De mener derfor, at det er ude af proportioner at skulle skære 30 procent af en årgang, når arbejdsløsheden er maksimalt ti procent.

Hænges op på KUA

Gruppen hænger i første omgang løbende de mange besvarelser fra æstetikere i job op i stueetagen i bygning 21 på KUA.

Desuden opfordrer de dem til at tage et billede fra deres arbejdsdag og dele det på Facebook eller på Instagram med hasttagget #æstetikerijob.

Når de har tilstrækkeligt mange besvarelser vil de aflevere dem til uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen.

clba@adm.ku.dk