Aktivitetskrav satte en stopper for kandidatdrømmen

UTIDIGT – Efter fremdriftsreformen har de studerende ikke længere lov til at læse på deltid, og det kan gøre det umuligt for nogle at læse videre, hvis de ikke har tid til at læse og tjene penge samtidig. Ændringen knuste Cecilie Lunds drømme om at læse videre på kandidaten på dyrlægestudiet.

Et lavpraktisk problem har knust Cecilie Lunds kandidatdrømme. Hun har ellers læst til bachelor i veterinærmedicin (dyrlæge) ved Københavns Universitet (KU) siden 2011, og den blev hun færdig med i julen 2015.

Cecilie Lund læste først Klassisk Græsk på KU på Amager fra 2009, inden hun efter nogle semestre skiftede til Veterinærmedicin på Det Sundhedvidenskabelige Fakultet. Derfor udløber hendes SU i marts måned.

Som konsekvens deraf har hun fået det praktiske problem, at hun ikke kan skaffe penge nok til at læse videre på kandidaten, fordi aktivitetskravene på hendes studie er blevet så hårde efter fremdriftsreformen, at hun ikke har tid til at arbejde ved siden af.

Aktivitetskrav blev bremseklods

Nu er hun nødt til at melde sig ud af studiet. Hun havde bare ikke for alvor troet, det skulle komme dertil.

»Jeg håbede i 2012, da rygterne om fremdriftsreformens komme begyndte at tage fart for alvor, at politikerne og universitetet havde opdaget det her problem ved fremdriftsreformen, når jeg engang skulle studere på kandidaten, så aktivitetskravene kun skulle gælde for studerende, der modtager SU og ikke for dem, der ikke modtager,« siger Cecilie Lund.

Det opdagede politikerne så ikke, og derfor kan hun ikke se anden udvej på sin klemme end at stoppe.

»Det kan simpelthen ikke lade sig gøre for mig at fortsætte, med mindre jeg har nogle rige forældre eller nogen, der bor i nærheden at mit studie, så jeg kunne have pendlet frem og tilbage for at få mad og bolig gratis. Mine er ikke rige, og de bor i Thy, så det kan jeg ikke,« siger Cecilie Lund.

Falske forudsætninger

Hun finder det ikke rimeligt, at hun skal rammes så hårdt af fremdriftsreformens krav til studieaktiviteten.

»Jeg føler, jeg har skiftet studie under falske forudsætninger, for der var ikke noget, der hed fremdriftsreform dengang i 2011. Jeg mente derfor, jeg kunne regne med, at jeg kunne jeg læse på halv tid, når SU’en slap op. Det er bare ikke muligt længere,« siger Cecilie Lund.

På veterinærstudiet på kandidaten er der i snit 30 timers undervisning om ugen og i perioder mere. Dertil kommer tiden til forberedelse og til at læse eksamen.

Der er mødepligt til 80 procent af undervisningen, og ifølge Cecilie Lund får man fravær for hele dagen, hvis man kommer fem minutter for sent.

Et dyrt forbrugslån er ikke realistisk

Hun har haft et studiearbejde ved siden af sit bachelorstudie, men ifølge Cecilie Lund er der bare ikke timer nok i døgnet til, at hun vil kunne betale sine basale leveudgifter for den løn, hun får for det job, når der ikke længere er nogen SU.

Hvorfor låner du ikke bare pengene?

»Jeg kan ikke overskue at sætte mig i så meget gæld i min situation, for jeg kan kun få et forbrugslån til en meget høj rente,« forklarer hun.

Ingen opsparing at tære på

Hendes medstuderende er kede af, at hun stopper.

»Men mange af dem forstår mig godt. Mange af dem er i samme situation, men nogle af dem kan bo gratis hos en kæreste, eller deres forældre kan hjælpe dem, eller de har måske noget opsparing,« siger Cecilie Lund.

Hun er nu ved at trappe op i antal arbejdstimer i et butiksjob indtil hun melder sig helt ud af studiet i næste måned.

Hendes studievejleder, Peter Holm, bekræfter, at fremdriftsreformen ikke giver mulighed for at give dispensation til studerende på baggrund af økonomiske problemstillinger.

anfj@adm.ku.dk