Advarsel: Giv ikke dit speciale væk gratis

PAS PÅ SPECIALET - Ophavsretsekspert advarer mod at benytte sig af GlobeEdit, et nyt firma, der tilbyder at publicere akademiske værker gratis.

Det lyder umiddelbart som et godt tilbud: GlobeEdit, et nyt online-forlag, der er kommet til Danmark, tilbyder at publicere og promovere dit speciale verden over. Gratis.

Men det skal man ikke lade sig narre af, advarer ekspert.

Man ender med at give specialet væk kvit og frit, hvis man indgår en aftale med firmaet, siger Morten Rosenmeier, professor i ophavsret på Københavns Universitet (KU) og formand for Udvalget til Beskyttelse af Videnskabeligt Arbejde (UBVA).

Han har læst GlobeEdit’s publiceringskontrakt i gennem og dommen er klar: Det er simpelthen en dårlig deal for forfatteren.

Non-profit. For forfatteren

»Jeg ville fraråde mine studerende at underskrive denne kontrakt, for den overgiver størstedelen af kontrollen over værket til GlobeEdit. Jeg har faktisk aldrig set en publiceringskontrakt som denne i Danmark før,« siger han.

I kontrakten fremgår det, at GlobeEdit har ret til at ændre i ens speciale og gemme og bruge al data, det indeholder – også ens personlige data.

Ydermere må GlobeEdit videregive disse rettigheder til et andet firma uden forfatterens samtykke.

Ifølge Morten Rosenmeier er andelen af salget, der tildeles forfatteren også »ekstremt lille« – man giver praktisk talt specialet væk gratis.

Han tilføjer, at det tilmed kan være problematisk at have publiceret et akademisk værk, der hverken er blevet fagfællebedømt eller redigeret, hvis du planlægger en karriere som forsker.

Dårligt ry

Rasmus Damkjær Christensen, kommunikationsmedarbejder hos Forskning & Innovation på KU, blev kontaktet direkte af GlobeEdit, der tilbød at udgive hans speciale om smædekampagner i amerikansk politik.

Først tænkte han, at det var spam, men hans interesse blev vakt da GlobeEdit’s medarbejder Samantha Robinson viste sig at kende hans navn og titlen på hans speciale. Så undersøgte han nærmere og fandt hurtigt ud af, at GlobeEdit er ejet af et tysk forlag, VDM Publishing.

Og VDM Group er åbenbart ikke et godt navn at markedsføre.

»Det lader til, at de prøver kamuflere det, de laver, ved at starte nye firmaer med forskellige navne verden over,« siger Rasmus Damkjær Christensen. De har 27 datterselskaber, der udgiver mere end 10.000 nye titler om året. Og Internettet er fyldt med advarsler mod dem.

Australian Catholic University (ACU) advarer på deres hjemmeside, at det kan have alvorlige konsekvenser for ens akademiske karriere, at blive udgivet gennem VDM og andre som dem. Og Victoria Strauss fra den amerikanske blog Writer Beware beskriver dem som en ‘author mill’, der aktivt opsøger forskere og studerende:

»’Author mills’ har en enorm appetit. Hvis du modtager en mail fra VDM, og du har et gammelt speciale liggende, tænker du måske, at du intet har at miste, og at det måske endda vil skaffe lidt omtale, eksponering og penge. Men pas på: deres kontrakter er ikke gode mod forfatterne,« skriver hun.

Uortodoks tilgang

UniversityPost.dk, har bedt VDM Publishing om et interview, men har endnu ikke fået svar.

På VDM’s hjemmeside, forsvarer direktøren Wolfgang Philipp Müller firmaets metoder:

»Vi opsøger vores forfattere med et tilbud, om at få deres arbejde publiceret. Det anses ikke som god stil i den fornemme forlagssektor. Til gengæld er vores kunder totalt tilfredse med vores service.«

clba@adm.ku.dk